До Генеральної прокуратури України
01011, Київ, Різницька вул., 13/15
Шапошнікова Ростислава Сергійовича
Код:
ЗАЯВА ПРО ЗЛОЧИН
в порядку ст. 95 КПК України
Предметом даної заяви є повідомлення про протиправні дії працівників спецзагону ДПС при МВС України під час затримання водія та його транспортного засобу.
Суть справи:
10.03.2012 року приблизно о 11-00 на дорозі за адресою вул. Зодчих 62 в м. Києві був помічений патруль спецзагону ДПС при МВС України д.н.0285 біля якого був зупинений автомобіль МАЗДА без номерних знаків. Водій даного автомобілю знаходився у патрулі ДАІ. Приблизно о 11:07 з патруля ДАІ вийшов інспектор та почав комусь телефонувати по мобільному телефону і через декілька хвилин знову сів в автомобіль. Приблизно о 11:10 з патруля вийшов водій МАЗДИ та працівник ДАІ. Водій МАЗДИ відкрив капот свого автомобілю для огляду працівником ДАІ. Приблизно о 11:13 на місце під’їхав ще один патрульний автомобіль спецзагону ДПС при МВС України д.н.0259 з кого вишли працівники ДАІ та почали розмову з водієм МАЗДИ.
Приблизно о 11:15 водій МАЗДИ сів у патрульний автомобіль д.н.0259. Приблизно о 11:21 водій МАЗДИ вийшов з патрульного автомобілю та почав комусь телефонувати. Приблизно о 11:24 з патрульних автомобілів вийшли працівники ДАІ, підійшли до водія МАЗДИ, який знову відкрив капот для огляду. При цьому, працівники ДАІ включили власну побутову відеокамеру та почали знімати своє спілкування з водієм. Приблизно о 11:40 працівники ДАІ знову підійшли до водія та включили відеокамеру фіксуючи розмову. Після цього працівники ДАІ почали збиратися. Водій МАЗДИ сів за кермо свого автомобілю, а приблизно о 11:45 на пасажирське сидіння МАЗДИ сів працівник ДАІ. Після цього, три автомобілі (два патрулі ДАІ та МАЗДА) рушили разом в напрямку проспекту Перемоги. Прибувши за адресою пр. Перемоги 109 (Святошинське РУ ГУ МВС України) водій МАЗДИ вийшов з автомобілю та пішов до райвідділку. Два патрульний автомобілі ДАІ поїхали у невідомому напрямку.
У відеосюжеті програми «Надзвичайні новини», що розміщений на сайті ICTV за адресою http://ictv.ua/ua/index/view-media/id/10431#main під назвою «У Києві провокують даішників» зазначено, що водій нібито їздив із фальшивим посвідченням водія, яке, за його словами, він купив за 600$. У своєму коментарі журналістам співробітник спецзагону ДПС при МВС України Євген Резніков повідомив, що даний водій був затриманий та доставлений до райвідділку міліції.
Дії працівників ДАІ є протиправними за таких підстав:
Відповідно до ст. 358 КК України використання завідомо підробленого документа рається штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років.
Оскільки з сюжету ICTV стало відомо, що водій на місці зізнався працівникам ДАІ, що використовує підроблене посвідчення водія, то в діях даного громадянина вбачається ознаки злочину передбаченого ч.4 ст. 358 КК України. Оскільки працівники ДАІ отримали цю інформацію, вони мали всі підстави підозрювати даного громадянина у вчинені злочину.
Відповідно до ст. 106 КПК України орган дізнання вправі затримати особу, підозрювану у вчиненні злочину, за який може бути призначено покарання у вигляді позбавлення волі, лише при наявності однієї з таких підстав: 1) коли цю особу застали при вчиненні злочину або безпосередньо після його вчинення; 2) коли очевидці, в тому числі й потерпілі, прямо вкажуть на дану особу, що саме вона вчинила злочин; 3) коли на підозрюваному або на його одягу, при ньому або в його житлі буде виявлено явні сліди злочину.
З наявних матеріалів вбачається, що працівники ДАІ виявили у водія МАЗДИ сліди злочину, а саме підроблене посвідчення водія. У своєму коментарі журналістам співробітник спецзагону ДПС при МВС України Євген Резніков повідомив, що після цього виявлення водій МАЗДИ був затриманий та доставлений до райвідділку міліції.
Зі ст. 106 КПК України вбачається, що затримання особи підозрюваної у вчиненні злочину можуть здійснити виключно органи дізнання. У ст. 101 КПК України зазначено, що до органів дізнання відноситься міліція. Відповідно до ст. 103 КПК України на органи дізнання покладається вжиття необхідних оперативно-розшукових заходів з метою виявлення ознак злочину і осіб, що його вчинили. Про виявлений злочин і почате дізнання орган дізнання негайно повідомляє прокурора.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» оперативно-розшукова діяльність здійснюється оперативними підрозділами МВС України - кримінальною, транспортною та спеціальною міліцією, спеціальними підрозділами по боротьбі з організованою злочинністю, підрозділами внутрішньої безпеки, судовою міліцією.
Як видно, у цьому переліку немає Державної автомобільної інспекції, а отже працівники ДАІ не органами дізнання у розумінні вимог КПК України, оскільки не мають повноважень самостійно проводити оперативно-розшукові заходи, в тому числі затримувати осіб підозрюваний у вчинені злочину. За таких обставин, виявивши громадянина, який фактично зізнався у вчинені злочину, працівникі спецзагону ДПС при МВС України мали б викликати оперативно-слідчу групу для фіксування даного злочину, складання протоколу затримання особи підозрюваної у вчинені злочину та доставлення такої особи до районного відділку міліції. Проте, цього зроблено не було. Працівники ДАІ фактично самостійно здійснили затримання особи, що є порушення законодавства.
Відповідно до ст. 371 КК України завідомо незаконне затримання або незаконний привід - караються позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до п'яти років або обмеженням волі на строк до трьох років.
Вище було зазначено, що працівник ДАІ спецзагону ДПС при МВС України сів на пасажирське сидіння МАЗДИ під керуванням затриманого водія. Даний автомобіль у супроводжені патрулів ДАІ був доставлений до Святошинське РУ ГУ МВС України. Вище зазначалось, що автомобіль не мав номерних знаків.
Відповідно до ч.6 ст. 121 КУпАП передбачена відповідальність за керування водієм транспортним засобом, не зареєстрованим або не перереєстрованим в установленому порядку, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів.
Відповідно до ст. 265-2 КУаАП у разі наявності підстав вважати, що водієм вчинено порушення, передбачені частиною шостою статті 121 працівник Державної автомобільної інспекції тимчасово затримує транспортний засіб шляхом блокування або доставляє його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку (якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху), в тому числі за допомогою спеціального автомобіля - евакуатора. Про тимчасове затримання робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення.
З наведеного вбачається, що працівник ДАІ, виявивши правопорушення передбачене ч.6 ст. 121 КУпАП, а саме керування водієм МАЗДИ транспортним засобом без номерного знаку мав право затримати такий автомобіль шляхом блокування. Доставлення автомобілю на штрафмайданчик можливе лише в разі коли автомобіль суттєво перешкоджає дорожньому руху і тільки за допомогою евакуатора, про що зазначено в Постанові КМУ від 17 грудня 2008 р. № 1102.
В даному випадку, автомобіль МАЗДА був припаркований біля правого краю проїзної частини і жодним чином дорожньому руху не перешкоджав. Проте, не зважаючи на вимоги ст. 265-2 КУаАП працівники ДАІ все-ж таки доставили транспортний засіб до Святошинське РУ ГУ МВС України при цьому не використавши евакуатор, що є грубим порушенням порядку затримання транспортних засобів визначений Постановою КМУ від 17 грудня 2008 р. № 1102 в п.4 якої зазначено, що для доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку уповноважена особа Державтоінспекції викликає евакуатор через чергового по підрозділу Державтоінспекції.
Окремою ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2011 року на ім’я начальника ГУ МВС України в м. Києві зобов’язано вжити заходів щодо недопущення порушення законодавства під час затримання транспортних засобів працівників ДАІ. В даному випадку, такий порядок був порушений працівниками ДАІ спецзагону ДПС при МВС України.
Відповідно до ст. 365 КК України передбачена кримінальна відповідальність за перевищення влади або службових повноважень, тобто умисне вчинення службовою особою дій, які явно виходять за межі наданих їй прав чи повноважень, якщо вони завдали істотної шкоди охоронюваним законом правам, інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам, інтересам юридичних осіб.
Зважаючи на те, що працівники спецзагону ДПС при МВС України здійснили незаконне затримання водія МАЗДИ, а також порушили визначений законом порядок затримання транспортних засобів, в діях винних працівників спецзагону ДПС при МВС України вбачаються ознаки злочину передбаченого ст. ст.365, 371 КК України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 95, 97 КПК України,
ПРОШУ:
В термін десять днів провести перевірку по даній заяві в порядку ст. 97 КПК України та за наявності об’єктивних для цього підстав, порушити кримінальну справу відносно винних працівників спецзагону ДПС при МВС України за ознаками злочинів передбачених ст. ст.365, 371 КК України.
Надіслати копію винесеної постанови в порядку ст. 97 КПК України.
16.03.2012 ШАПОШНІКОВ Р.С.