Верховная Рада 22 мая приняла Закон относительно усиления роли гражданского общества в борьбе с коррупционными преступлениями (законопроект № 1165).
Законом в уголовное процессуальное законодательство введен институт общественного обвинения в
сфере служебных преступлений с признаками коррупционных деяний.
Общественным обвинителем может быть любое физическое или юридическое лицо, которое непосредственно является потерпевшим от уголовного преступления или которому стало известно о совершении в отношении других лиц уголовного правонарушения, в отношении которого допускается уголовное производство в форме общественного обвинения, и которое подало следователю, прокурору заявление/сообщение о совершение соответствующего уголовного правонарушения, и заявление о проведении уголовного производства в форме общественного обвинения.
Общественным обвинителем может выступать также и общественное объединение.
Не может быть общественным обвинителем лицо, которое по своей должности обязано выявлять и расследовать уголовные и другие правонарушения, вести борьбу с преступностью.
Права и обязанности общественного обвинителя возникают у лица с момента подачи им следователю, прокурору заявления/сообщения о совершении соответствующего уголовного преступления, относительно которого допускается уголовное производство в форме общественного обвинения, и заявления о проведении уголовного производства в форме общественного обвинения.
Законом предоставлено право общественному обвинителю использовать специальные технические средства негласного получения информации. При этом полученные таким способом доказательства при любых условиях должны признаваться допустимыми.Кроме того, декриминализированы такие деяния, как контрабанда специальных технических средств негласного получения информации и незаконные приобретение, сбыт или использование специальных технических средств негласного получения информации.
Также исключена статья195-5 КоАП, которой предусматривается админответственность за незаконное хранение специальных технических средств негласного получения информации, одновременно внеся соответствующие изменения в ст.15 КоАП.
ЗІ: Корупційними злочинами відповідно до КК України вважаються злочини, передбачені статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410, у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем, а також злочини, передбачені статтями 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368-369-2 цього Кодексу.
Цитата:
Закон від 22 травня 2015 року «про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення ролі громадянського суспільства в боротьбі з корупційними злочинами» фактично пропонується механізм, за якого будь-яка фізична особа (член політичної партії, громадський активіст, журналіст чи звичайний пенсіонер) може:
1) спровокувати службову особу виголосити слова, які можуть трактуватися як готовність прийняти пропозицію, обіцянку неправомірної вигоди (див. ст. 368 КК), або підбурити службову особу до того, щоби вона захотіла перевірити на доброчесність іншу службову особу (див. ст. 370 КК);
2) зафіксувати їх слова (дії) заздалегідь замаскованими технічними засобами;
3) подати заяву про вчинення злочину службовою особою;
4) самостійно провести експертизу на предмет визначення того, що слова чи дії службової особи дійсно були вимовлені (вчинені) і зафіксовані саме цим технічним засобом;
5) вимагати як у слідчого, прокурора, так і безпосередньо в суду відсторонити службову особу з посади;
6) вимагати як у слідчого, прокурора, так і безпосередньо в суду застосування будь-яких інших заходів забезпечення кримінального провадження, у т.ч. взяття службової особи під варту;
7) отримувати копії ВСІХ матеріалів слідства;
8) вимагати завершити розслідування нашвидкуруч, за один місяць...
До того ж громадський обвинувач одночасно може бути і свідком, і потерпілим, й іншим учасником провадження (тобто, як випливає із п. 25 ст. 3 КПК, навіть адвокатом, понятим, сам собі експертом тощо (див. ч. 6 ст. 479-1 проекту).
При цьому слідчий і прокурор фактично мають діяти під керівництвом громадського обвинувача, бо в іншому випадку він може обійти їх і звертатися безпосередньо до суду, і вже протягом десяти днів з моменту внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань зобов’язані повідомити відповідну службову особу про підозру (ст. 479-7 проекту. Іноді цей строк є ще більш коротким – див. ст. 479-11), – а суд зобов’язаний визнати докази, надані громадським обвинувачем, допустимими, навіть якщо вони, всупереч ст. 87 КПК, отримані внаслідок істотного порушення прав та свобод людини.