ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області про скасування постанови про застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про автомобільний транспорт № 71792 від 20.01.2010р., обґрунтовуючи позовні вимоги тим, що всупереч Закону України «Про автомобільний транспорт», згідно з яким відповідальність за надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 39 цього Закону поширюється тільки на автомобільних перевізників, тобто суб’єктів господарювання, 20.01.2010р. начальником територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області до позивача застосовано фінансову санкцію у вигляді штрафу в розмірі 1 700,00 грн. Також, позивач посилається той факт, що він не являється фізичною особою-підприємцем, та не займається перевезенням пасажирів чи вантажів транспортними засобами, а 12.01.2010р. безкоштовно перевозив випадкових пасажирів, не маючи на меті одержання комерційної винагороди. Просить постанову територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області про застосування фінансових санкцій № 717942 від 20.01.2010р. скасувати.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2010 року
Справа № 2а-869/10/0370
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого – судді Ковальчука В.Д.,
при секретарі судового засідання Курбаю О.В.,
з участю позивача ОСОБА_1,
представника відповідача Драган Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області про скасування постанови про застосування фінансових санкцій,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області про скасування постанови про застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про автомобільний транспорт № 71792 від 20.01.2010р., обґрунтовуючи позовні вимоги тим, що всупереч Закону України «Про автомобільний транспорт», згідно з яким відповідальність за надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 39 цього Закону поширюється тільки на автомобільних перевізників, тобто суб’єктів господарювання, 20.01.2010р. начальником територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області до позивача застосовано фінансову санкцію у вигляді штрафу в розмірі 1 700,00 грн. Також, позивач посилається той факт, що він не являється фізичною особою-підприємцем, та не займається перевезенням пасажирів чи вантажів транспортними засобами, а 12.01.2010р. безкоштовно перевозив випадкових пасажирів, не маючи на меті одержання комерційної винагороди. Просить постанову територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області про застосування фінансових санкцій № 717942 від 20.01.2010р. скасувати.
Позивач в судовому засіданні адміністративний позов підтримав з підстав, наведених у позовній заяві та пояснив, що перевезенням пасажирів не займається, а 12.01.2010р. на автовокзалі міста Луцьк зустрічав дружину, транспортний засіб був припаркований на автомобільній стоянці. Автомобіль не був обладнаний розпізнавальним ліхтарем. Зареєстрований як фізична особа – підприємець, проте підприємницькою діяльністю не займається, просить адміністративний позов задовольнити повністю.
Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнала та пояснила, що 12.01.2010р. під час проведення рейдової перевірки транспортних засобів інспекторами територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області було перевірено транспортний засіб ОСОБА_1 марки Opel Ascona, державний номер 156 33 ВО, обладнаного розпізнавальним ліхтарем оранжевого кольору «таксі», що й було підставою для проведення перевірки вказаного автомобіля. Під час перевірки було виявлено порушення позивачем Закону України «Про автомобільний транспорт», які були зафіксовані в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 76943 від 12.01.2010р. та застосовано до ОСОБА_1 фінансову санкцію у вигляді штрафу у розмірі 1 700,00 грн., просить в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити повністю з наступних підстав.
ОСОБА_1 власник транспортного засобу марки Opel Ascona, державний номер 156 33 ВО, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу ВНС № 145257.
В судовому засіданні встановлено, що 12.01.2010р. інспекторами територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області на підставі завдання на перевірку № 110933 від 12.00.2010р. проведена рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні перевезення пасажирів та вантажів автотранспортом на автовокзалі міста Луцька (автостанція – 2 м. Луцька) щодо дотримання ними вимог Закону України «Про автомобільний транспорт» та Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.
Зокрема, було проведено перевірку транспортного засобу ОСОБА_1 марки Opel Ascona, державний номер 156 33 ВО.
За результатами перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 76943 від 12.01.2010р., в якому зафіксовані виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, зокрема у вказаному автомобілі були відсутні та неоформлені ліцензія на право провадження господарської діяльності з надання послуг по перевезенню пасажирів та їх багажу на таксі, та ліцензійна картка на транспортний засіб; відсутні таксометр, сервісна книжка транспортного засобу; сигнальний ліхтар з зеленим та червоним світлом у верхньому правому куту лобового скла; композиції з квадратиків, розташованих у шаховому порядку на дверцятах автомобіля з лівого та правого боків, а також талон про проходження технічного огляду з відміткою «таксі».
20.01.2010р. на підставі акту перевірки і статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», за порушення вимог цього Закону, зокрема статті 39, начальником територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області винесено постанову № 71792 про застосування до ОСОБА_1 фінансових санкцій у вигляді штрафу у розмірі 1 700,00 грн.
Цього ж числа ОСОБА_1 винесено припис щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт № 048646 з вимогою до 18.02.2010р. вжити заходів до усунення виявлених порушень.
ОСОБА_1 не погодився з рішенням територіального управління, та 29.01.2010р. подав до територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області скаргу на постанову про застосування фінансових санкцій № 71792 у вигляді штрафу в розмірі 1 700,00 грн.
Рішенням територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області від 10.02.2010р. (вих. № 41/2-9-325/0/9-10) постанову про застосування фінансових санкцій № 71792 від 20.01.2010р. залишено без змін, а скаргу ОСОБА_1 – без задоволення.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа – підприємець з 15.02.1995р., проте підприємницькою діяльністю не займається.
За своєю правовою природою штраф, який застосовується до автомобільних перевізників на підставі статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» є адміністративно-господарським штрафом, а тому може бути застосований виключно до суб’єкта господарювання у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності у сфері автомобільного транспорту.
Згідно із частиною другою статті 55 Господарського кодексу України (ГК України) суб’єктами господарювання є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці. Відповідно до частини 1 статті 128 ГК України громадянин визнається суб’єктом господарювання у разі здійснення ним підприємницької діяльності за умови державної реєстрації його як підприємця без статусу юридичної особи відповідно до статті 58 цього Кодексу.
Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, до автомобільних перевізників застосовується штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно із статтею 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» послуга з перевезення пасажирів чи вантажів – перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату, а відповідно до статті 29 цього ж Закону автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб’єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.
Таким чином, суб’єктом правопорушень, відповідальність за які передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»”, може бути лише суб’єкт господарювання. Такий висновок суду підтверджується також Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006р., пунктами 20 –29 якого передбачено, що фінансова санкція за порушення законодавства про автомобільний транспорт застосовується до фізичної особи – суб’єкта господарювання.
Судом встановлено, що ОСОБА_1, як на час складання акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 76943 від 12.01.2010р., так і на час судового розгляду даної справи підприємницькою діяльністю не займається, тобто не займається перевезенням пасажирів чи вантажів транспортними засобами з метою отримання комерційної нагороди.
Згідно із статтею 58 Конституції України ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що постанова територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області № 71792 від 20.01.2010р. про застосування фінансової санкції до ОСОБА_1 не відповідає вимогам закону, оскільки позивач не займається підприємницькою діяльністю, відповідачем не доведено здійснення ОСОБА_1 на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів, а тому він не може нести відповідальність, передбачену абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Суд вважає, що за надання послуг з перевезення пасажирів, тобто за провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання, відповідач у випадку доведення його вини міг бути притягнутий лише до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно із частиною 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Відповідно до частини 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд приходить до висновку, що відповідач не довів правомірності прийнятої постанови про застосування фінансової санкції № 71792 від 20.01.2010р., а тому адміністративний позов задовольняє повністю і скасовує постанову територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області про застосування фінансових санкцій № 71792 від 20.01.2010р. до ОСОБА_1 в розмірі 1 700,00 грн.
Керуючись частиною 3 статті 160, статтями 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі статей 39, 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Постанову територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті у Волинській області № 71792 від 20.01.2010р. про застосування фінансових санкцій до ОСОБА_1 в сумі 1 700,00 грн. скасувати.
Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Заява про апеляційне оскарження сторонами подається протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі – з 13 квітня 2010 року. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Головуючий В.Д.Ковальчук
майже все що тобі треба.
