Часто-густо, на заміських трасах, зустрічається ситуація,: “білий” знак встановлено “в чистому полі”, до початку забудованих ділянок, що прилягають до дороги, залишаються сотні метрів (а якщо мова йде про великі міста - чи не кілометри). Швидкість, зрозуміло, ніхто не знижує. Саме тут співробітники ДАІ, озброєні приладом для визначення швидкості, частенько карають водіїв за перевищення швидкості, дозволеної у населенному пункті (НП).
Найвинахідливіші з них, трактують початок НП від стели, чи монументальної споруди-назви (герба) міста!
Якщо ви їдете по трасі з доволеною швидкістю і побачили знак 5.45, то навряд чи будете гальмувати, а просто знімете ногу з “газу” ... і вкотитеся в НП з перевищенням! А що робити, якщо знак виринає зненацька? Екстренно гальмувати?
Ситуація поширена. І можлива, на жаль, тільки тому, що самі водії не знають вимог ПДР, які в даному випадку не на боці інспектора.
ПДР
населений пункт - забудована територія, в'їзди на яку і виїзди з якої позначаються дорожніми знаками 5.45, 5.46, 5.47, 5.48
5.45 "Початок населеного пункту". Найменування і початок забудови населеного пункту, в якому діють вимоги цих Правил, що визначають порядок руху в населених пунктах.
12.4. У населених пунктах рух транспортних засобів дозволяється із швидкістю не більше 60 км/год.
Вдаватися у деталі про “забудову”, червоні лінії і решту містобудівельних нюансів не будемо, адже сперечатися з ІПДС про це – безглуздя! Про “норкомівські +20” – теж не тут!
Головне - вважається, що дорога знаходяться в населеному пункті, якщо виконуються дві вимоги: дорога проходить по забудованій територіі і позначається відповідними дорожніми знаками (друге, зазвичай, виконується). В описаній ситуації про виконання першої вимоги й мови немає. Тому водій має повне право вважати, що знаходиться за межами населеного пункту і, отже, не зобов'язаний дотримуватися встановленого для нього швидкісного ліміту. В коментарях до ПДР (видання НДІ БР ДДАІ МВС) написано, що якщо дорога проходить повз забудову, а відповідних знаків немає, то водій повинен вважати, що знаходиться в населеному пункті. Тобто, основним мірилом тут є – ЗАБУДОВА!!!
І в стандартах, що регулюють встановлення дорожніх знаків, і у ПДР міститься вимога: “Знаки 5.45 і 5.46 установлюються на фактичній межі забудови, яка прилягає до дороги”.
Все зрозуміло! Але для гондураських дорожніх копів логіка і знання нормативів – область фантастики! Тому МВС виданло таке
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
21.05.2009 № 466
...
1.4. Виключити випадки документування порушень встановленого швидкісного режиму руху транспортних засобів у зонах дії дорожніх знаків, що обмежують максимальну швидкість, на в'їздах у населені пункти на відстані меншій ніж 1000 метрів від його початку.
ВКАЗІВКА
03.04.2009 № 335
...
1.5. Виключити випадки документування вказаного виду порушень у зонах дії обмежуючих швидкість руху дорожніх знаків на в'їздах у населені пункти на відстані меншій, ніж 1000 метрів від його початку.
За кордоном, як завжди, питання вирішено просто: там є два типи знаків, що стосуються НП! Один з них – початок і кінець ЗАБУДОВИ!
Що характерно, у нас теж є аналог

Тобто, є забудова – 60, немає – 90!
Якщо ваша аргументація на ДАЙ не впливає і справа доходить допротоколуза порушення у такій ситуації швидкісного режиму, у своїх поясненнях слід вказати:
“Дана ділянка дороги не проходить в населеному пункті, тому що територія хоч і позначена знаком 5.45, не є забудованою і не підпадає під визначення населеного пункту, що дане п. 1.10 ПДР. Межа забудови знаходиться в декількох сотнях метрів від вказаного знака і від місця, де я був зупинений співробітником ДАІ. Тому знак 5.45 в даному випадку встановлено з порушенням вимог ПДР і стандартів, згідно з якими він повинен бути встановлений на фактичній межі забудови, що прилягає до дороги. За вказаними причинами, вважаю себе невинним в порушенні Правил дорожнього руху.”
Протокол має відповідати формі з наказу№77!
Не завадить “фоторепортаж з місця події”! І аудио-відеозапис з “нерозумінням ситуації” ІПДС!
Не забувайте, що у тому ж 466 є таке:
1.6. Виключити випадки складання відносно водіїв транспортних засобів адміністративних протоколів без доведення їхньої вини чи достатніх доказів допущення ними порушень ПДР (фото-, відеоматеріалів, показів свідків тощо).