вот наткнулся
Знай свої права на транспорті !
ПРАВОВІДНОСИНИ В ТРАНСПОРТІ Права і обов’язки пасажирів, водіїв, контролерів та кондукторів
Головними нормативними актами, які регулюють правовідносини в цій сфері, є «Правила користування трамваєм і тролейбусом в містах України» та «Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту», тому радимо Вам знати хоча б їх найважливіші положення.
Далі по тексту вживаються такі терміни: Документ на право проїзду — разовий квиток, місячний проїзний квиток, а також службове або інше посвідчення, яке згідно з чинним законодавством надає право на безплатний проїзд; Кондуктор — особа, яка збирає плату за проїзд та видає разовий квиток пасажирові, перевіряє наявність документів на право проїзду; Контролер — особа, яка здійснює контроль за оплатою проїзду пасажира і перевезення багажу;
(Е) — дані вимоги стосуються електротранспорту; (А) — дані вимоги стосуються пасажирського автотранспорту.
Водій
Зобов’язаний: - суворо дотримуватись визначеного маршруту та розкладу руху, забезпечувати безпечний та регулярний рух; - зупинятися на кожній визначеній розкладом руху зупинці, у тому числі при виїзді з депо на маршрут та заїзді до депо; - не від’їжджати від зупинки з відчиненими дверима і не відчиняти їх до повної зупинки, негайно зупинитися у разі відкривання дверей під час руху; — нагадувати пасажирам про необхідність оплати проїзду, провозу багажу та пред’явлення проїзних документів кондукторові чи контролерові, а також про те, що слід бути уважними та не забувати свої речі при виході з транспортного засобу (Е); - правильно й чітко оголошувати назву кожної зупинки та наступної за нею, а при зміні маршруту — оголошувати про це на кожній зупинці (Е), оголошувати назви зупинок і час стоянки на них (А); - здійснювати висадку пасажирів тільки на зупинках; - здійснювати регулювання освітлення та опалювання трамвайного вагона (тролейбуса); - перед зачиненням дверей постійно робити оголошення "Обережно, двері зачиняються" (Е); - обмежувати посадку пасажирів через передні двері, за винятком інвалідів, пасажирів з дітьми, громадян похилого віку, посадових осіб, які мають безпосереднє відношення до руху, та посадку через усі двері в разі перевантаження трамвая (тролейбуса); - зупиняти трамвай (тролейбус) в місцях, визначених відповідними дорожніми знаками, а тролейбус, крім того, — не далі 30 см від краю тротуару; - бути охайно одягненим, чемно поводитись з пасажирами.
Забороняється: - порушувати маршрут, інтервал та розклад руху; - під час руху розмовляти з пасажирами, їсти, пити, палити, слухати радіоприймачі та магнітофони; продавати пасажирам квитки під час руху - продавати пасажирам квитки під час руху автобуса, а також у місцях, де є і працюють каси (А).
Має право: - вимагати від пасажирів виконання обов’язків, передбачених правилами перевезення, а також норм поведінки в громадських місцях; - вимагати від пасажирів звільнення салону при порушенні ними правил перевезення; - звертатися до працівників органів внутрішніх справ в разі порушення пасажирами громадського порядку; - не допускати до поїздки або висадити на найближчій зупинці пасажира, який не має квитка або через свою поведінку, хворобу та інші причини є небезпечним для пасажирів (про хворого пасажира водій повідомляє диспетчера або найближчий лікувальний заклад) (А); - не видавати багаж, якщо пасажир не пред’явив багажну квитанцію (А).
Пасажир
Зобов’язаний: - на першому перегоні, не чекаючи наступної зупинки, сплатити свій проїзд кондукторові або водієві; - зберігати квитки до кінця поїздки; - сплачувати за перевезення кожного місця багажу розміром більше 60Ч40Ч20 см та вагою понад 30 кг, а також довгомірних предметів довжиною більше 150 см та діаметром понад 10 см (крім лиж); (разовий квиток дає право на одну поїздку в межах кінцевих зупинок маршруту в одному напрямку. Абонементні талони та місячні проїзні квитки дають право на проїзд лише у тому місті, де вони придбані. Пільгові проїзні квитки тривалого користування (студентські, учнівські тощо) дають право на проїздтільки при наявності у пасажира студентського (учнівського) квитка) (Е). - після прибуття на кінцеву зупинку маршруту звільнити салон трамвайного вагона (тролейбуса) (Е); - пред’являти для перевірки документи на право проїзду контролерам, водіям, кондукторам; - дбайливо ставитись до обладнання та майна, дотримуватись громадського порядку та чистоти у салоні та на зупинках; - не затримуватися біля дверей салону та не загороджувати багажем підходи до них; - не заважати входу і виходу пасажирів, а також відчиненню і зачиненню дверей; - під час руху трамвая (тролейбуса) зберігати особисту безпеку: по можливості стояти обличчям у напрямку руху, триматись за поручні або сидіння тощо (Е); - бути взаємо ввічливими, поступатися місцем інвалідам, громадянам похилого віку, пасажирам з дітьми та вагітним жінкам; - завчасно готуватися до виходу при під’їзді до зупинки призначення та подати сигнал водієві дзвінком або голосом у разі виходу на зупинці "На вимогу"; - припинити висадку після оголошення водія про зачинення дверей; - у разі виявлення у салоні забутих речей, документів, грошей або інших цінностей здати їх кондукторові, водієві або диспетчерові на кінцевій зупинці маршруту.
Забороняється: - відволікати увагу водіїв під час руху розмовами, придбанням абонементних талонів тощо; - перебувати в кабіні водія; - провозити вибухонебезпечні, легкозаймисті, отруйні, їдкі речовини з різким запахом та наркотики, колючі, ріжучі предмети та вогнепальну зброю без чохлів та належної упаковки, громіздкий багаж розміром більш ніж 100Ч50Ч30 см або вагою понад 40 кг, речі довші за 190 см та діаметром більше 30 см (крім лиж), а також тварин (крім дрібних звірів і птахів у клітках, а також собак у намордниках за наявності повідків та котів з пред’явленням документів на них, виданих ветеринарною службою); - проїжджати в одязі та провозити багаж, що забруднюють одяг пасажирів, обшивку салону та сидіння; - перебувати в салоні в нетверезому стані, палити, вмикати голосно музику, висовуватись з вікон; - ставити дітей та багаж на сидіння; - входити в салон трамвая чи тролейбуса з морозивом; - користуватись аварійним обладнанням без потреби, приводити в дію систему екстреного гальмування та відкривання дверей, а також сигналізацію екстреної зупинки; - відкривати двері під час руху і навмисно заважати їх відкриттю або закриттю на зупинках, крім потреби запобігання нещасному випадку; - викидати із вікон на проїжджу частину сміття та інші предмети; - порушувати громадський порядок.
Має право: - на безпечний, своєчасний і якісний проїзд до місця призначення; - на одержання необхідної, доступної та достовірної інформації про умови і порядок руху та надання транспортних послуг, відшкодування завданих йому збитків; - безплатно провозити з собою дітей віком до 7 років; - безплатно провозити з собою ручний багаж розміром до 60Ч40Ч20 см, одну пару лиж, дитячі — візок, санки, велосипед, дрібних звірів і птахів у клітці, собаку в наморднику з коротким повідком, кота, дрібний садовий інвентар у відповідній упаковці; - на вирішення спірних питань щодо надання транспортних послуг у судовому порядку.
Контролер
Зобов’язаний: - пред’явити службове посвідчення, а також жетон з особистим номером на право проведення контролю на вимогу кондуктора, водія або пасажира (Е), пред’явити посвідчення на право контролю водію або кондуктору (А); - на першу вимогу пасажира назвати своє прізвище, місце роботи та адресу підприємства.
Забороняється:
— вилучати у пасажирів особисті документи.
Має право: - перевіряти додержання вимог правил перевезення пасажирами та кондуктором; - вилучати у пасажирів недійсні проїзні документи, які не пізніше наступного дня здавати до служби збору виручки або у відділ контролю.
Кондуктор
Зобов’язаний: - мати при собі службове посвідчення, маршрутний та квитково-обліковий листи, разові квитки, а також розмінну монету; - продавати пасажирам разові квитки; - надавати пасажирам довідки з питань роботи міського електротранспорту і оплати за проїзд.
Має право: - запропонувати пасажирові пред’явити документи, які підтверджують право на проїзд, та при їх відсутності висадити пасажира на наступній зупинці.
П А М’ Я Т А Й !
У ТЕБЕ можуть перевірити наявність проїзних документів. Така перевірка може проводитися під час руху транспортного засобу начальником трамвайно-тролейбусного управління, начальниками трамвайного чи тролейбусного депо, начальниками служб руху і районівруху трамвайно-тролейбусних управлінь, але найчастіше проводиться контролерами трамвайно-тролейбусних управлінь.
У випадку, якщо у ТЕБЕ не буде проїзних документів або ТИ будеш провозити без квитка дитину віком більше 7 років чи неоплачений багаж, ТИ підлягаєш адміністративній відповідальності у вигляді штрафу (п.4.2 ПКТіТ, п.139 ПНППАТ), тобто ТИ повинен сплатити штраф: в міському транспорті в двадцятикратному розмірі від вартості проїзду; в автобусі приміського та міжміського сполучення в десятикратному розмірі від вартості проїзду (ст. 135 Кодексу про адміністративні правопорушення /КпАП/). Крім штрафу ТИ повинен сплатити вартість проїзду. Штрафи стягуються на місці. При стягненні штрафів порушникам видаються квитанції. У випадку коли ТИ відмовляєшся сплатити штраф, ТИ можеш бути висаджений на найближчій зупинці, а у разі злісної непокори — доставлений до найближчого органу внутрішніх справ (п.4.4 ПКТіТ, п.139 ПНППАТ). Але пам’ятай, що ТИ можеш бути доставлений до найближчого органу внутрішніх справ тільки у випадку злісної непокори законному розпорядженню або вимозі контролера, а не за безкоштовний проїзд. Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника транспорту, який здійснює контроль за перевезенням пасажирів це вже є інше правопорушення, під яким розуміється фізичний опір або образа, що стосуються працівника транспорту (ст.185-9 КпАП). У випадку, якщо ТИ не згідний зі штрафом, то контролер повинен скласти протокол про адміністративне правопорушення. У даному випадку ТЕБЕ може бути доставлено в міліцію тільки, якщо у ТЕБЕ немає документів, що посвідчують ТВОЮ особу і немає свідків, які б могли повідомити необхідні дані про ТЕБЕ. При цьому вилучати у ТЕБЕ особисті документи (зокрема студентський квиток) контролер не має права. Якщо контролер забирає у ТЕБЕ студентський квиток чи хоче відвести в міліцію, коли ТИ не чиниш опору, його дії є незаконні, і ТИ маєш право поскаржитися на нього.
Якщо ТИ подорожуєш автобусом, ТОБІ необхідно знати про роботу кас на автостанціях:
у день відправлення автобусів продаж квитків у касах автостанцій в початкових пунктах маршрутів починається з моменту відкриття кас і припиняється за 5 хвилин до відправлення автобуса, а на проміжних пунктах — з моменту одержання інформації про наявність вільних місць в автобусі і припиняється за 2 хвилини до відправлення автобуса;
якщо ТИ придбав квиток, ТИ маєш право повернути його в касу до відправлення автобуса на міжміському або міжнародному маршруті і отримати повну вартість проїзду, включаючи збори за попередній продаж квитків, у разі: - відміни рейсу або запізнення автобуса більше ніж на годину порівняно з часом, передбаченим у розкладі руху; - надання місця в автобусі іншого типу;
у разі повернення квитка в касу автостанції на міжміських та міжнародних маршрутах не пізніше ніж за 2 години до відправлення автобуса ТОБІ повертається повна вартість квитка з відрахуванням збору, сплаченого за його попередній продаж; у разі повернення квитка пізніше цього терміну, але не пізніше ніж за 10 хвилин до відправлення автобуса, передбаченого розкладом руху, повертається вартість квитка з відрахуванням 15 відсотків і збору за попередній продаж квитка; у разі запізнення ТИ маєш право протягом трьох годин з часу відправлення автобуса, на який було придбано квиток, а у разі хвороби або нещасного випадку протягом трьох діб поновити квиток з доплатою 25 відсотків його вартості або одержати назад вартість проїзду з відрахуванням 25 відсотків; гроші за квиток повертаються: - до дня відправлення в рейс — касами попереднього продажу квитків, які продали квиток або доставили його додому, а у разі закінчення їх роботи — квитковими касами автостанцій; - в день відправлення автобуса — квитковими касами автостанції початкового пункту маршруту; у разі виходу з ладу автобуса приміського маршруту продані квитки є дійсними для проїзду на всіх приміських автобусах, напрямок руху яких збігається з напрямком руху автобуса, що вийшов з ладу; квитки на автобус приміського маршруту назад не приймаються і гроші за них не повертаються, за винятком випадків, коли перевезення не відбулось з вини перевізника. При цьому повернення платежів здійснюється у порядку, встановленому для міжміських та міжнародних перевезень; у разі, якщо ТИ запізнився з власної вини на автобус приміського маршруту гроші за придбаний квиток ТОБІ не повертаються; у разі втрати квитка ТИ в автобус не допускаєшся, вартість квитка не повертається, дублікат його не видається.
Міські перевезення — це перевезення за маршрутами в межах території міста, іншого населеного пункту; Приміські перевезення — це перевезення за маршрутами, завдовжки до 50 км незалежно від адміністративно-територіального поділу, крім міських маршрутів; Міжміські перевезення — це внутрішньообласні перевезення за маршрутами, довжина яких перевищує 50 км і які проходять в межах Автономної Республіки Крим, області, та міжобласні перевезення за маршрутами, довжина яких перевищує 50 км і які виходять за межі Автономної Республіки Крим; Міжнародні перевезення — це перевезення за маршрутами, які виходять за межі державного кордону.
|