Розглядаючи правомірність здійснення фото та відео фіксації інспекторами ДАІ, натрапив на такого листа:
Цитата:
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 29.12.2006 р. N 10802
У Міністерстві внутрішніх справ України розглянуто звернення.
Інформуємо, що відповідно до Закону України "Про міліцію" Державна автомобільна інспекція є структурним підрозділом Міністерства внутрішніх справ України, а її працівники мають спеціальні звання.
Правовою основою діяльності Державтоінспекції є Конституція України, Закон України "Про міліцію", інші законодавчі акти України, постанови Верховної Ради України, укази і розпорядження Президента України, декрети, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, нормативні акти Міністерства внутрішніх справ України.
пункті 21 статті 11 Закону України "Про міліцію" викладені права працівників міліції щодо зупинки транспортних засобів у межах дотримання Правил дорожнього руху та наявності даних про протиправне використання транспортного засобу, які є визначальними, але не вичерпними. Разом з тим законодавець не може передбачити вичерпний перелік причин для зупинки.
Так, при проведенні загальнодержавних операцій, метою яких є захист національних інтересів держави, зупинка транспортних засобів здійснюється відповідно до визначених завдань, що є загальноприйнятою практикою для більшості європейських держав. У зв'язку з тим, що на сьогодні законодавство України приводиться у відповідність із вимогами європейських стандартів, практика зупинки транспортних засобів під час конкретно вказаних загальнодержавних операцій відповідає вимогам чинного законодавства України.
Також інформуємо, що в разі зупинки транспортного засобу працівником міліції водій має право знати причину зупинки, перевірки та огляду транспортного засобу, прізвище і посаду особи державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, що регламентується п. 2.14 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1306.
Порядок адміністративного огляду регламентовано статтею 264 Кодексу України про адміністративні правопорушення і не може тлумачитися на власний розсуд.
У разі проведення адміністративного затримання, огляду особи чи транспортного засобу, вилучення документів або речей працівником міліції складається протокол або робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або в протоколі про адміністративне затримання. Спроба особи, яка здійснила адміністративне правопорушення, перешкодити законній вимозі працівника міліції щодо проведення огляду самого правопорушника або транспортного засобу можуть кваліфікуватися за статтею 185 ("Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця") та статтею 1223 ("Перешкоджання проведенню огляду транспортних засобів") КУпАП.
Перевірка відповідності вантажу наявним документам здійснюється у випадках проведення загальнодержавних операцій. У разі коли огляд не потребує додаткових зусиль щодо доступу до транспортних засобів, огляд здійснюється візуально, що не суперечить вимогам чинного законодавства. При здійсненні адміністративного затримання та огляду вантажу, доступ до якого обмежено, оформлення вказаної процесуальної дії здійснюється відповідно до статті 264 КУпАП.
Міністр В. Цушко
Надруковано:
"Бухгалтерія",
N 12, 19 березня 2007 р.
Що ж, ознайомимося більш детально зі статтею 264 КУпАП:
Цитата:
Стаття 264. Особистий огляд і огляд речей
Особистий огляд може провадитись уповноваженими на те посадовими особами органів Служби безпеки України, внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, воєнізованої охорони, цивільної авіації, митних установ і органів прикордонної служби, а у випадках, прямо передбачених законами України, також і інших органів.
Особистий огляд може провадитись уповноваженою на те особою однієї статі з оглядуваним і в присутності двох понятих тієї ж статі.
Огляд речей може провадитись уповноваженими на те посадовими особами органів Служби безпеки України, внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, воєнізованої охорони, цивільної авіації, митних установ, органів прикордонної служби, природоохоронних органів, державними інспекторами з питань інтелектуальної власності, органів лісоохорони, органів рибоохорони, органів, що здійснюють державний нагляд за додержанням правил полювання, а у випадках, прямо передбачених законами України, також і інших органів. При вчиненні порушень законодавства про охорону і використання тваринного світу уповноважені на те посадові особи органів, які здійснюють державний нагляд за додержанням правил полювання, органів рибоохорони, а також працівники міліції, військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України можуть провадити в установленому порядку огляд транспортних засобів.
Огляд речей, ручної кладі, багажу, знарядь полювання і лову риби, добутої продукції, транспортних засобів та інших предметів здійснюється, як правило, у присутності особи, у власності (володінні) якої вони є. У невідкладних випадках зазначені речі, предмети може бути піддано оглядові з участю двох понятих під час відсутності власника (володільця).
Про особистий огляд, огляд речей складається протокол або про це робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або в протоколі про адміністративне затримання.
Особистий огляд, огляд речей у митних установах провадиться в порядку, встановленому Митним кодексом України.
Отже, інспектор, як уповноважена посадова особа може та має право здійснювати візуальний огляд транспортного засобу. Причому, здійснюючи огляд, інспектор робить відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або в протоколі про адміністративне затримання. Хочу зауважити, що в даних документах жодним чином не вказано на право проведення фото та відео зйомки.
Ідемо дальше і тепер розглянемо дії інспектора ДПС ДАІ, як уповноваженої посадової особами органів внутрішніх справ. В даному випадку, права інспектора прописані в статті 11 пункт 21 абзац 1 Закону України "Про міліцію".
Цитата:
21) обмежувати або забороняти у випадках затримання злочинців, при аваріях, інших надзвичайних обставинах, що загрожують життю і здоров'ю людей, рух транспорту і пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних доріг; зупиняти транспортні засоби в разі порушення правил дорожнього руху, наявних ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища, а також при наявності даних про те, що він використовується з протиправною метою; оглядати транспортні засоби і перевіряти у водіїв документи на право користування й керування ними, дорожні листи і відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам, наявність поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), а у випадках, передбачених законодавством, ліцензійної картки на транспортний засіб;
Згідно з абзацом третім пункту двадцять першого статті 11 Закону України "Про міліцію" міліції для виконання покладених на неї обов'язків надається право: використовувати передбачені нормативно-правовими актами технічні засоби, в тому числі засоби фото- і відеоспостереження, для виявлення та фіксування порушень правил дорожнього руху.
Цитата:
...
використовувати передбачені нормативно-правовими актами технічні засоби, в тому числі засоби фото- і відеоспостереження, для виявлення та фіксування порушень правил дорожнього руху, а у випадках, передбачених законом, тимчасово затримувати і доставляти на спеціальні майданчики чи стоянки для зберігання транспортні засоби, експлуатація яких не допускається або забороняється законом;
(абзац третій пункту 21 частини першої статті 11 у редакції Закону України від 24.09.2008 р. N 586-VI)
...
Про порядок використання технічних засобів інспекторами ДПС, уже описував в попередньому пості (це "Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС", затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27 березня 2009 року N 111 а саме п.19 в редакції від 23.05.2011 р). Повертаючись до даної Інструкції, як до нормативно-правового акту в якому передбачений порядок використання технічних засобів. В підпункті 19.2 вказано:
Цитата:
19.2. Працівники підрозділів ДПС, яким видані технічні засоби та прилади, персонально відповідають за їх цілісність та працездатність. Забороняється застосування технічних засобів та приладів, які не сертифіковані, не сертифіковані в Україні та які не пройшли метрологічної повірки або мають свідоцтво про таку повірку, термін дії якого минув, а також передавати такі прилади для користування безпосередньо на маршруті патрулювання без здійснення контролю командиром підрозділу результатів роботи приладу за зміну.
Отже, згідно нормативно-правової бази,
будь який технічний засіб, який використовує інспектор ДПС для фіксації порушення ПДД чи під час здійснення огляду має бути сертифікованим та пройти метрологічну перевірку. Застосування побутової відеокамери без наявних такого роду документів, є не правомірним і не може буди розглянуте в суді як доказ. Прикладом, в даному випадку, є постанова:
Цитата:
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
02.09.2010 р. N К-16031/10
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі: головуючого Цуркана М. І., суддів: Бим М. Є., Васильченко Н. В., Кравченко О. О., Черпіцької Л. Т., розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом В. В. Д. до інспектора організації дорожнього руху Державної автомобільної інспекції м. Алчевськ, ст. лейтенанта міліції С. С. А. про скасування постанови, що переглядається за касаційною скаргою В. В. Д. на постанову Алчевського міського суду Луганської області від 24 червня 2009 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 3 листопада 2009 року, установила:
В квітні 2009 року В. В. Д. звернувся в суд із позовом до інспектора ОДР ДАІ, м. Алчевськ (Інспектор), про скасування постанови у справі про порушення правил дорожнього руху (ПДР).
Зазначав, що рухаючись на своєму автомобілі, та здійснивши поворот, був зупинений інспектором ДАІ, який зафіксував порушення ПДР, а саме неувімкнений сигнал правого повороту, та здійснив запис такого порушення на побутову відеокамеру, що знаходилась в автомобілі ДАІ.
Посилаючись на відсутність у відповідача належних доказів на підтвердження порушення ПДР, просив скасувати постанову відповідача.
Постановою Алчевського міського суду Луганської області від 24 червня 2009 року, що залишена без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 3 листопада 2009 року, у задоволенні позову відмовлено.
У касаційній скарзі В. В. Д., посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані рішення скасувати.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга підлягає задоволенню.
Судами встановлено, що 8 квітня 2009 року В. В. Д. рухався на своєму автомобілі DAEWOO, державний номер [...], і після здійснення правого повороту на перехресті з круговим рухом був зупинений інспектором ДАІ, який зафіксував візуально та на побутову відеокамеру завершальний етап маневру, при якому був вимкнений сигнал правого повороту.
8 квітня 2009 року В. В. Д. згідно з постановою у справі про адміністративне правопорушення притягнуто до адміністративної відповідальності, та накладено штраф у розмірі 425 гривень за порушення підпункту 9.2 "б" Правил дорожнього руху, а саме незастосування світлового приладу повороту.
Відмовивши в задоволенні позову, суд першої інстанції, а апеляційний суд погодившись з таким висновком, виходили з того, що відеозапис побутової камери є належним та достатнім доказом порушення позивачем Правил дорожнього руху, відтак постанова про притягнення до адміністративної відповідальності винесена без порушень законодавства.
Судова колегія Вищого адміністративного суду України не погоджується з такими висновками судів.
Як вбачається з матеріалів справи, автомобіль ДАІ при відеофіксації маневру позивача знаходився на досить великій відстані, крім того, така фіксація розпочалась в завершальній стадії здійснення маневру та не дає змоги перевірити виконання вимог підпункту 9.2 "б" ПДР при здійсненні маневру взагалі.
Крім того, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з абзацом третім пункту двадцять першого статті 11 Закону України "Про міліцію" міліції для виконання покладених на неї обов'язків надається право: використовувати передбачені нормативно-правовими актами технічні засоби, в тому числі засоби фото- і відеоспостереження, для виявлення та фіксування порушень правил дорожнього руху.
За правилами підпункту 20.2 Інструкції з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27 березня 2009 року N 111, забороняється застосування технічних засобів та приладів, які не сертифіковані, не сертифіковані в Україні та які не пройшли метрологічної повірки або мають свідоцтво про таку повірку, термін дії якого минув, а також передавати такі прилади для користування безпосередньо на маршруті патрулювання без здійснення контролю командиром підрозділу результатів роботи приладу за зміну.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем ні у протоколі про адміністративне правопорушення, ні в судовому засіданні не надано доказів правомірності застосування відеокамери, на яку був здійснений запис маневру позивача. Таким чином, інспектор ДАІ вийшов за межі своїх повноважень, встановлених законом, з чого випливає, що такий запис на відеокамеру не може братись до уваги як доказ у цій справі.
При цьому, у відповідача відсутні інші докази порушення позивачем ПДР: з протоколу про адміністративне правопорушення вбачається, що порушення не зафіксоване свідками, що за наявності неспростованого твердження позивача про відсутність порушення ним ПДР, є підставою вважати постанову по справі про адміністративне правопорушення протиправною, та такою, що підлягає скасуванню.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідачем не надано доказів на підтвердження законності оскаржуваної постанови, відтак вона є протиправною.
За правилами статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 223, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів постановила:
Касаційну скаргу В. В. Д. задовольнити, постанову Алчевського міського суду Луганської області від 24 червня 2009 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 3 листопада 2009 року - скасувати.
У справі ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Скасувати постанову по справі про адміністративне правопорушення від 8 квітня 2009 року до протоколу N АД 048975.
Зобов'язати ДАІ, м. Алчевськ, замінити талон попередження серії [...] до посвідчення водія N [...].
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.
____________
© Інформаційно-аналітичний центр «ЛІГА», 1991 - 2011
© ТОВ «ЛІГА:ЗАКОН», 2007 - 2011
І ще раз для всіх інспекторів-відеоаматорів:
в наказі МВС від 01.03.2010 р. N 33 визначається вичерпний перелік технічних засобів, які можуть використовувати працівники підрозділів Державтоінспекції МВС України, для фіксації порушень Правил дорожнього руху. Збирання матеріалів на інші технічні засоби не може буди підставою для посилань щодо неналежності доказів при виявлені та фіксуванні порушень Правил дорожнього руху. Тому, фіксування інформації щодо порушень Правил дорожнього руху інспекторами на інші технічні засоби, є протиправними і за це вони можуть бути притягнуті до відповідальності. До якої і як саме розглянемо далі.