Автор-
anvitasa-експерт з 1 юридичного сайту.
Дякую за даний документ.
anvitasa писал(а):
У меня, например, суд отказал в удовлетворении иска об отмене постановления ГАИ (стоянка под запрещающим знаком), признав доказательством видео снятое на Сони и свидетеля-гаишника.
Незаконність залучення як доказу відеозапису, зробленого фото- чи відеокамерою фірми Sony
Відповідно до ст.20 Закону України «Про міліцію» працівник міліції є представником державного органу виконавчої влади.
Статтею 19 Конституції України встановлено обов’язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Стаття 5 Закону України «Про міліцію» встановлює, що «міліція виконує свої завдання неупереджено, у точній відповідності з законом.» У відповідності до ст.4 цього закону "правовою основою діяльності міліції є: Конституція України, цей Закон, інші законодавчі акти України, постанови Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, нормативні акти Міністерства внутрішніх справ України...»
Частиною 6 статті 7 Закону України «Про міліцію» визначено, що у своїй діяльності міліція підпорядковується Міністерству внутрішніх справ України. Права і обов’язки, організація роботи та структура підрозділів міліції визначаються положеннями, які затверджуються Міністром внутрішніх справ України відповідно до цього Закону. Отже, накази, видані Міністерством внутрішніх справ України є обов’язковими для виконання працівниками міліції.
Відповідно до п.12 ст.10 Закону України «Про міліцію» міліція відповідно до своїх завдань зобов’язана забезпечувати в межах своєї компетенції безпеку дорожнього руху, додержання законів, правил та нормативів у цій сфері, п.21 ст.11 зазначеного закону надає їм право використовувати передбачені нормативно-правовими актами технічні засоби, в тому числі засоби фото- і відеоспостереження, для виявлення та фіксування порушень правил дорожнього руху.
Застосування при фіксуванні порушень правил дорожнього руху фото- чи відеокамери фірми Sony не передбачено діючим законодавством та є порушенням чинних нормативно-правових актів.
1. Перелік технічних засобів, що використовуються в підрозділах Державтоінспекції МВС для виявлення та фіксування порушень правил дорожнього руху затверджено наказом Міністрерства внутрішніх справ від 01.03.2010 р. №33, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.03.2010 р. за №262/17557. Ним передбачено використання лише трьох видів спеціальних автоматичних засобів, які працюють в автоматичному режимі, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису: ВИЗИР, АРЕНА, TruCAM.
Фото- та відеокамери фірми Sony у зазначеному переліку відсутні.
2. Завдання та функції працівників підпрозділів ДПС ДАІ МВС визначаються Інструкцією з питань діяльності підрозділів дорожно-патрульної служби Державтоінспекції МВС, затвердженої наказом Міністрерства внутрішніх справ від 27.03.2009 р. №111, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.04.209 р. за №576/16592. Підпунктом 12.3.4 цієї інструкції №111 з метою фіксації порушення передбачено застосування такого тактичного засобу як використання працюючих в автоматичному режимі спеціальних технічних засобів, які мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису.
Застосування працюючих саме в автоматичному режимі спеціальних технічних засобів, які мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису передбачає також п.12.7 Інструкції №111.
Відповідачем не надано доказів (технічного паспорту на прилад чи іншої документації), який свідчив би, що відеокамера фірми Sony, яка ним використовувалася, має функцію автоматичного режиму, який виключає можливість втручання у режим запису.
3. Крім того, порядок застосування спеціальних технічних засобів та приладів встановлено п.19 Інструкції №111:
- п.19.1. - Технічні засоби для визначення швидкості руху, фіксації порушень правил, норм та стандартів у сфері безпеки дорожнього руху, прилади для виявлення підробок у документах застосовуються згідно з інструкціями та методичними рекомендаціями про порядок їх використання;
- п.19.2. - Забороняється застосування технічних засобів та приладів, які не сертифіковані, не сертифіковані в Україні та які не пройшли метрологічної повірки або мають свідоцтво про таку повірку, термін дії якого минув, а також передавати такі прилади для користування безпосередньо на маршруті патрулювання без здійснення контролю командиром підрозділу результатів роботи приладу за зміну.
Заборона використовувати під час несення служби технічні засоби та прилади, які не сертифіковані в Україні та не пройшли повірку або мають свідоцтво про повірку, термін дії якого минув, міститься також у п.17.10. Інструкції №111.
При чому Інструкція №111 не зазначає, що зазначена заборона діє лише для окремого виду (особливого призначення) технічних засобів, наприклад, для вимірювання показників швидкості тощо.
Відповідачем не надано сертифіката та свідоцтва про метрологічну повірку фото- чи відеокамери фірми Sony, яка ним використовувалася.
Отже, відповідачем не надано ніяких документів на прилад, яким здійснювався відеозапис: ні технічного паспорту, ні даних стосовно реєстрації приладу в ДАІ, її інвентарного (облікового) номеру, ні документального підтвердження того, що прилад було отримано для несіння служби перед початком зміни (наприклад, Постова відомість розстановки нарядів ДПС -дод.5 до Інструкції №111, де зазначаються номер посту, ПІБ інспекторів, спеціальні та технічні засоби, автотранспорт, а також Картка маршруту патрулювання – дод.3, яка складається на кожний маршрут патрулювання та містить дані про № посту, маршрут та територію патрулювання).
Таким чином, застосування Відповідачем відеокамери фірми Sony при здійсненні своїх службових повноважень під час несення служби є порушенням чинних нормативно-правових актів.
Тому відеозапис Соні (як зазначено у протоколі), одержаний Відповідачем з порушенням закону, не може братися судом до уваги при вирішенні справи з огляду на приписи ч.3 ст.70 КАС України.
4. Крім того, Відповідачем як відео-доказ надано диск із відеозаписом. Але доказу того, що наданий диск є первинним носієм інформації та технічна можливість фото- чи відеокамера Sony дозволяє робити запис безпосередньо на диск відповідачем до суду не надано.
Також не надано доказу того, що при здійсненні копіювання запису з первинного носія інформації на диск було виключено можливість втручання та зміни змісту інформації, в тому числі дати та часу. Тому є недоведеним, що суду надано відеозапис, який було здійснено саме 21.05.2011 р. та цей запис не піддавався ніякій додатковій обробці.
Інструкція з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС, затв. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.03.2009 N 111, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 26.06.2009 р. за N 576/16592 (далі – Інструкція №111):
- пп.12.7.4 - одним з основних методів несення служби є втручання при правопорушеннях, яке полягає в реагуванні на дії громадян з метою запобігання правопорушенням та їх припинення;
- п.15.1.1 – при порушенні учасником дорожнього руху вимог ПДР працівник підрозділу ДПС вживає заходи щодо припинення адміністративного правопорушення;
- п.15.5.3 - працівник підрозділу ДПС встановлює та фіксує дані свідків та очевидців протиправних дій.
Але Селезньов Д.В. та Моторов М.Ю., встановивши, за їх словами, факт правопорушення – зупинку в зоні дії забороняючого знаку, не вчинили ніяких дій щодо припинення цього правопорушення, його фіксування та встановлення неупереджених та незаінтересованих свідків з числа будь-яких перехожих.
Натомість, відповідач, надавши водію для підпису протокол, у якому були незаповнені графи стосовно свідків правопорушення, відмовив у залученні свідками осіб, які були у машині, оскільки, на його думку, це були заінтересовані особи. При підписанні протоколу водій, щоб не залишати незаповненими ці рядки, почав робити прочерки. Але встиг лише прокреслити графу «Свідок 1». Відповідач же відібрав протокол та покликав напарника, щоб той розписався як свідок. Оскільки графа «Свідок 1» вже була з прочерком, то Моторов М.Ю. було вписано як «Свідок 2».
Саме таке заповнення граф («свідок 2» при незаповненому «свідок 1») свідчить про те, що так було насправді.
Такі дії є порушенням ст.19 Конституції України: перебуваючи при виконанні і Селезньов Д. В., і Моторов М.Ю. як посадові особи органу державної влади повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Права та обов’язки працівників органів міліції передбачені статтями 10, 11 Закону України "Про міліцію". При чому статті 10-11 цього закону не передбачають права чи обов’язку виступати свідками під час виконання службових обов’язків.
Інструкцією №111 забороняється використовувати особовий склад підрозділів ДПС для виконання завдань, що не входять до кола їх службових обов’язків – п.2.6.
Відповідно до ст.20 Закону України «Про міліцію» ніхто не має права покласти на працівника міліції виконання обов’язків, не передбачених чинним законодавством.
А під час зупинки позивача Моторов М.Ю. виступав саме як працівник міліції, тому він не може бути визнаний неупередженою особою. Працівник ДАІ при виконанні службових обов’язків не може бути одночасно і свідком, і здійснювати обвинувачення, оскільки це є дві різні процесуальні дії.
Наприклад, у п.4 Порядку направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 р. №1103 визначено прямо, що «не можуть бути залучені як свідки працівники міліції або особи, щодо неупередженості яких є сумніви.» Іншого порядку визначення кола свідків при встановленні адміністративних правопорушень не встановлено. Отже, норми зазначеної Постави КМУ можуть застосовуватися з огляду на приписи ч.7 ст.9 КАС України як аналогія закону.
Про свідка
Крім того, до протоколу АЕ №412570 від 21.05.2011 та до пояснень внесено неправдиві дані стосовно свідка: як місце його проживання зазначено адресу, за якою знаходиться юридична особа, та при цьому не зазначено, що це адреса місця роботи - ВДАІ з ОАТ міста Кривого Рога. Такі дії свідчать про намагання приховати службове становище свідка через усвідомлення того, що при виконанні службових обов’язків працівник ДАІ не може бути свідком.