http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/NT0108.html доступ пока без оплаты.
АДМІНІСТРАТИВНО-ПРОЦЕ
ДУРНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ
Адміністративно-процедурний кодекс України з метою утвердження і реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, забезпечення їх гарантій і захисту визначає повноваження та порядок діяльності органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб щодо забезпечення справедливого, об'єктивного та своєчасного розгляду адміністративних справ відповідно до принципів належного урядування.
Розділ I.
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Предмет регулювання та сфера дії Адміністративно-процедурного кодексу України
1. Цей Кодекс регулює відносини, що виникають під час провадження органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами діяльності щодо забезпечення реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб (далі - особи), у тому числі щодо отримання адміністративних послуг, та виконання ними визначених законом обов'язків, регламентує процедури розгляду адміністративних справ.
2. Дія цього Кодексу поширюється на діяльність усіх державних органів, а також підприємств, установ та організацій, їх посадових і службових осіб, інших суб'єктів, які згідно із законом уповноважені здійснювати владні управлінські (виконавчі та розпорядчі) функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, щодо забезпечення реалізації та захисту прав особи, а також виконання нею визначених законом обов'язків.
3. Дія цього Кодексу не поширюється на відносини, що виникають під час провадження органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, іншими суб'єктами, зазначеними у частині другій цієї статті, діяльності щодо:
1) розгляду звернень осіб, що містять пропозиції, поради, рекомендації стосовно визначення повноважень та порядку організації такої діяльності, а також стосовно врегулювання суспільних відносин, удосконалення законодавства;
2) провадження дізнання, досудового слідства, оперативно-розшукової діяльності, виконавчого провадження, нотаріальних дій, виконання покарання, застосування законодавства про захист економічної конкуренції, податкового та митного законодавства;
3) проходження державної служби, в тому числі дипломатичної та військової, а також служби в органах місцевого самоврядування.
Стаття 2. Визначення термінів
1. У цьому Кодексі терміни вживаються у такому значенні:
1) адміністративна процедура - визначений законодавством порядок адміністративного провадження;
2) адміністративне провадження - сукупність послідовно здійснюваних адміністративним органом процедурних дій і прийнятих процедурних рішень з розгляду та вирішення адміністративної справи, що завершується прийняттям адміністративного акта і його виконанням;
3) адміністративний орган - орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їх посадові чи службові особи, які уповноважені розглядати та вирішувати відповідно до цього Кодексу адміністративні справи, інший державний орган, а також підприємство, установа, організація, їх посадові чи службові особи, інший суб'єкт, який згідно із законом уповноважений здійснювати владні управлінські (виконавчі та розпорядчі) функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, щодо розгляду адміністративних справ;
4) адміністративний акт - рішення (правовий акт) індивідуальної дії, прийняте адміністративним органом за результатами розгляду адміністративної справи відповідно до цього Кодексу, спрямоване на набуття, зміну чи припинення прав та обов'язків фізичної або юридичної особи (осіб);
5) адміністративна справа - справа, яка розглядається адміністративним органом відповідно до цього Кодексу, щодо забезпечення реалізації та захисту прав і законних інтересів конкретної особи, а також виконання нею визначених законом обов'язків;
6) адміністративна послуга - це прийняття на підставі закону за зверненням конкретної фізичної або юридичної особи адміністративного акта, спрямованого на реалізацію та захист її прав і законних інтересів та/або на виконання особою визначених законом обов'язків (отримання дозволу (ліцензії), сертифіката, посвідчення, інших документів, реєстрації тощо);
7) письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи без запрошення та усного заслуховування заявника, залучення учасників адміністративного провадження та осіб, які сприяють розгляду адміністративної справи, на основі наявних матеріалів.
Стаття 3. Підстави для відкриття адміністративного провадження
1. Адміністративне провадження відповідно до цього Кодексу відкривається:
1) за заявою особи щодо забезпечення реалізації та захисту своїх прав і законних інтересів, у тому числі щодо отримання адміністративних послуг, а також виконання визначених законом обов'язків;
2) за ініціативою адміністративного органу, в тому числі у порядку здійснення ним контрольних повноважень;
3) за скаргою особи щодо прийнятого адміністративного акта, процедурних рішень, дій чи бездіяльності адміністративного органу.
Стаття 4. Законодавство про адміністративне провадження
1. Адміністративне провадження здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, інших законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
2. Для окремих видів адміністративних справ законом установлюються особливості провадження з визначенням переліку документів, необхідних для розгляду справи, строків її розгляду, розмірів адміністративного збору, якщо такий стягується.
3. Особливості, установлені згідно з частиною другою цієї статті, не повинні суперечити принципам та правилам адміністративної процедури, установленим цим Кодексом.
Стаття 5. Мова здійснення адміністративного провадження
1. Адміністративне провадження здійснюється державною мовою.
2. Учасник адміністративного провадження, який не володіє або недостатньо володіє державною мовою, має право користуватися рідною мовою або мовою, якою він володіє, йому також можуть надаватися послуги перекладача в порядку, встановленому цим Кодексом.
3. Адміністративні документи складаються державною мовою. У разі подання учасниками адміністративного провадження документів іншою мовою адміністративний орган має право вимагати їх офіційного перекладу.
Стаття 6. Принципи адміністративної процедури
1. Принципами адміністративної процедури є:
1) верховенство права;
2) законність;
3) рівність учасників адміністративного провадження перед законом;
4) використання повноважень з належною метою;
5) обґрунтованість;
6) безсторонність (неупередженість) адміністративного органу;
7) добросовісність;
8) розсудливість;
9) пропорційність;
10) гласність і відкритість;
11) своєчасність і розумний строк;
12) ефективність;
13) презумпція правомірності дій і вимог особи;
14) гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні;
15) гарантування правового захисту.
Стаття 7. Верховенство права
1. Адміністративний орган під час розгляду та вирішення адміністративної справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого людина, її права і свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
2. Рішення адміністративного органу в адміністративній справі повинно бути справедливим.
Стаття 8. Законність
1. Адміністративний орган здійснює адміністративне провадження та приймає адміністративні акти виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим Кодексом та іншими законами України, а також на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
2. Адміністративний орган застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним державним органом або органом місцевого самоврядування на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
3. У разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, законам України, міжнародним договорам, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, або іншим правовим актам адміністративний орган застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
4. Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж ті, що встановлені законом, то застосовуються правила міжнародного договору.
Стаття 9. Рівність учасників адміністративного провадження перед законом
1. Усі учасники адміністративного провадження є рівними перед законом.
Не може бути обмеження прав учасників адміністративного провадження за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
2. Адміністративний орган повинен забезпечити однакове ставлення до всіх учасників адміністративного провадження під час здійснення процедурних дій та прийняття процедурних рішень.
Стаття 10. Використання повноважень з належною метою
1. Адміністративний орган під час розгляду адміністративної справи, зобов'язаний використовувати свої повноваження з метою, з якою такі повноваження надані. Мета повноваження визначена у законі або випливає з його цілей.
Стаття 11. Обґрунтованість
1. Адміністративний орган під час здійснення адміністративного провадження та прийняття адміністративного акта враховує всі обставини, що мають значення для розгляду адміністративної справи.
2. Адміністративний орган забезпечує всебічність та повноту з'ясування обставин адміністративної справи, безпосередньо досліджує докази та інші матеріали.
Стаття 12. Безсторонність (неупередженість) адміністративного органу
1. Не допускається будь-яка неправомірна заінтересованість адміністративного органу в результатах розгляду та вирішення адміністративної справи.
2. Адміністративний орган запобігає конфлікту інтересів, не допускаючи участі посадових і службових осіб у розгляді та вирішенні адміністративної справи, якщо це пов'язано або може бути пов'язано з їх особистою, прямою чи опосередкованою (непрямою) заінтересованістю у результатах розгляду та/або вирішенні адміністративної справи або з інтересами їх близьких родичів.
3. Порядок розгляду та вирішення адміністративної справи повинен гарантувати неупередженість адміністративного провадження.
Стаття 13. Добросовісність
1. Адміністративний орган у процесі вирішення адміністративної справи зобов'язаний діяти добросовісно для досягнення мети, визначеної цим Кодексом.
Стаття 14. Розсудливість
1. Адміністративний орган, здійснюючи адміністративне провадження та приймаючи адміністративний акт, повинен діяти, керуючись законами логіки, здоровим глуздом та загальноприйнятими нормами моралі.
Стаття 15. Пропорційність
1. Адміністративний орган під час вирішення адміністративної справи зберігає баланс між цілями та завданнями, на досягнення яких спрямований адміністративний акт, і будь-якими можливими негативними наслідками для прав, свобод та інтересів особи, які можуть настати в результаті прийняття адміністративного акта.
2. Адміністративний орган також дотримується принципу пропорційності під час вчинення процедурних дій і прийняття процедурних рішень.
Стаття 16. Гласність і відкритість
1. Адміністративний орган зобов'язаний інформувати громадян про свою діяльність, забезпечити відповідно до Конституції та законів України реалізацію права особи на отримання інформації, в тому числі щодо розгляду адміністративної справи, включаючи ознайомлення з матеріалами, які не містять державну таємницю або іншу охоронювану законом конфіденційну інформацію.
2. Не допускається розголошення наявних в адміністративній справі відомостей про особисте та сімейне життя фізичної особи без її згоди або відомостей, що містять державну таємницю або іншу охоронювану законом конфіденційну інформацію, якщо це суперечить правам чи законним інтересам особи. Не допускається з'ясування даних про особу, які не стосуються адміністративної справи.
3. Адміністративний орган забезпечує громадське обговорення проектів адміністративних актів, що зачіпають права та законні інтереси великої кількості осіб.
4. Кожен має право знайомитися в установленому законодавством порядку з адміністративними актами, які набрали чинності. Це право може бути обмежено відповідно до закону в інтересах нерозголошення конфіденційної інформації про особу, державної таємниці або іншої охоронюваної законом конфіденційної інформації.
Стаття 17. Своєчасність і розумний строк
1. Адміністративний орган вирішує адміністративну справу своєчасно, тобто до настання обставин, за яких втрачається сенс у прийнятті адміністративного акта.
2. Адміністративний орган розглядає адміністративну справу протягом розумного строку, тобто у найкоротший строк, достатній для її вирішення, з дотриманням вимог, установлених цим Кодексом.
Стаття 18. Ефективність
1. Адміністративний орган організовує вирішення адміністративних справ, що належать до його компетенції, з найменшими витратами часу та коштів.
Стаття 19. Презумпція правомірності дій і вимог особи
1. Адміністративний орган визнає дії та вимоги особи правомірними, поки інше не буде доведено в результаті розгляду адміністративної справи.
Стаття 20. Гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні
1. Особі гарантується право на участь в адміністративному провадженні.
2. Особа під час розгляду адміністративної справи має право бути вислуханою адміністративним органом до прийняття адміністративного акта, крім випадків, передбаченим цим Кодексом.
Право бути вислуханою реалізується шляхом надання особою адміністративному органу своїх пояснень та/або заперечень у письмовій, усній чи іншій зручній для особи формі.
3. Адміністративний орган здійснює консультування та інформування особи щодо її прав та обов'язків.
Стаття 21. Гарантування правового захисту
1. Особі гарантується право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності адміністративного органу в порядку адміністративного провадження, до суду, а також в іншій, передбаченій законом формі.
Розділ II.
ЗАСАДИ АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРОВАДЖЕННЯ
Глава 1. Учасники адміністративного провадження
Стаття 22. Склад учасників адміністративного провадження
1. Учасниками адміністративного провадження є адміністративний орган та особа:
1) на права та обов'язки якої спрямовано адміністративний акт (адресат), в тому числі особа:
яка з метою реалізації своїх прав і законних інтересів, а також виконання обов'язків, звертається до адміністративного органу із заявою про видання адміністративного акта (заявник);
яка з метою захисту своїх прав і законних інтересів звертається до адміністративного органу із скаргою (оскаржувач);
2) законні інтереси якої може зачіпати адміністративний акт (заінтересована особа).
2. Особа може брати участь в адміністративному провадженні особисто та/або через представника. Участь особи в адміністративному провадженні або у вчиненні окремих процедурних дій через представника виключається у разі, коли законодавством передбачена особиста участь такої особи.
Стаття 23. Правосуб'єктність особи в адміністративному провадженні
1. Особою за цим Кодексом є:
1) фізична особа - громадянин України, іноземець чи особа без громадянства, які досягли повноліття і не визнані судом недієздатними, а також ті, що не досягли цього віку, у справах, що стосуються публічно-правових відносин, у яких вони відповідно до законодавства можуть самостійно брати участь;
2) юридична особа, у тому числі іноземна, яка є правоздатною та дієздатною згідно з Цивільним кодексом України.
Стаття 24. Права та обов'язки особи
1. Особа у процесі адміністративного провадження має право:
1) отримувати від адміністративного органу роз'яснення щодо порядку здійснення адміністративного провадження, реалізації своїх прав і обов'язків;
2) брати участь в адміністративному провадженні особисто або через представника у порядку, передбаченому цим Кодексом;
3) знайомитися в установленому порядку з матеріалами адміністративної справи, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України, робити з неї виписки та копії, в тому числі з використанням технічних засобів, отримувати інформацію про процедурні дії та процедурні рішення, прийняті під час здійснення адміністративного провадження;
4) бути вислуханою з питань, що є предметом адміністративного провадження, тобто надавати пояснення у письмовій, усній чи іншій формі, а також подавати докази; подавати заперечення проти пояснень, доводів, а також клопотань інших учасників адміністративного провадження; бути поінформованою про дату, час і місце слухання у справі у разі його проведення;
5) подавати відповідно до цього Кодексу клопотання про:
відвід посадової або службової особи адміністративного органу, а також відвід осіб, які сприяють розгляду справи;
залучення до адміністративного провадження інших учасників та осіб, які сприяють розгляду адміністративної справи;
витребування документів або відомостей;
призначення експертизи, в тому числі додаткової;
зупинення адміністративного провадження;
поновлення адміністративного провадження;
продовження строків адміністративного провадження;
6) користуватися послугами перекладача;
7) бути поінформованою про результати вирішення адміністративної справи, отримати примірник адміністративного акта;
8) оскаржувати адміністративний акт, процедурні рішення, дії чи бездіяльність адміністративного органу.
Особа під час здійснення адміністративного провадження реалізує також інші права, передбачені цим Кодексом.
2. Особа під час здійснення адміністративного провадження зобов'язана:
1) подавати у випадках, передбачених законом, документи та інші докази, необхідні для здійснення адміністративного провадження;
2) своєчасно повідомляти адміністративний орган про зміну своєї адреси та контактних даних;
3) своєчасно повідомляти адміністративний орган про неможливість прибуття за запрошенням адміністративного органу із зазначенням причини;
4) добросовісно виконувати вимоги, встановлені цим Кодексом та іншими актами законодавства.
Стаття 25. Представництво інтересів особи
1. Представник особи бере участь в адміністративному провадженні на підставі договору, закону, акта органу управління юридичної особи та на інших підставах, установлених законодавством.
2. Представником особи може бути адвокат або будь-яка інша дієздатна особа, повноваження якої на участь в адміністративному провадженні посвідчені відповідними документами.
3. Інтереси юридичної особи відповідно до установчих документів такої особи чи закону представляє її керівник або інша особа, яка діє у межах наданих їй повноважень.
4. Уповноваження на представництво за клопотанням особи (довірителя) може здійснюватися також шляхом внесення адміністративним органом відповідного запису в матеріали справи.
5. Та сама особа не може бути одночасно представником заявника і заінтересованої особи та виступати одночасно як свідок, експерт, спеціаліст чи перекладач в адміністративному провадженні.
Стаття 26. Законні представники особи
1. Права і законні інтереси фізичної особи, яка має часткову цивільну дієздатність, неповну цивільну дієздатність, обмежену цивільну дієздатність, а також фізичної особи, визнаної в установленому законом порядку недієздатною, під час адміністративного провадження представляють відповідно їх законні представники: батьки (усиновителі), опікуни або піклувальники. У разі відсутності законних представників таких осіб адміністративний орган порушує перед органами опіки і піклування питання про його призначення.
2. Законний представник особи в установленому порядку може представляти в адміністративному провадженні права і законні інтереси іншої фізичної особи, яка має часткову цивільну дієздатність, неповну цивільну дієздатність, обмежену цивільну дієздатність, а також фізичної особи, визнаної в установленому порядку недієздатною.
Стаття 27. Повноваження адміністративного органу
1. До повноважень адміністративного органу належить:
1) своєчасне залучення до адміністративного провадження адресата (адресатів);
2) своєчасне повідомлення про відкриття адміністративного провадження та право участі у ньому осіб, законні інтереси яких може зачіпати адміністративний акт (заінтересованих осіб);
3) роз'яснення учасникам адміністративного провадження їх прав і обов'язків, сприяння їх реалізації;
4) забезпечення доступу учасників адміністративного провадження до матеріалів справи, надання їм інформації про стан розгляду адміністративної справи, в тому числі за їх зверненням;
6) захист інформації про особисте та сімейне життя особи, забезпечення збереження охоронюваної законом інформації, у тому числі такої, що становить державну або іншу таємницю;
7) отримання відповідно до цього Кодексу від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, фізичних або юридичних осіб документів та відомостей, необхідних для розгляду і вирішення адміністративної справи;
8) залучення до участі в адміністративному провадженні осіб, які сприяють розгляду адміністративної справи;
9) проведення огляду місця та речей, призначення експертизи, якщо це необхідно для вирішення адміністративної справи;
10) використання технічних засобів для фіксації окремих процедурних дій.
Адміністративний орган здійснює також інші повноваження, передбачені цим Кодексом та іншими законами.
2. З метою забезпечення відкритості та доступності адміністративного провадження і сприяння громадянам у реалізації їх прав адміністративний орган:
1) забезпечує можливість звернення до адміністративного органу у зручний спосіб, в тому числі шляхом організації регулярного проведення особистого прийому, забезпечення наявності необхідної кількості бланків (анкет, формулярів) звернення до адміністративного органу;
2) забезпечує надання в приміщеннях, призначених для особистого прийому, інформації, необхідної для звернення особи до адміністративного органу без сторонньої допомоги (інформаційні буклети, зразки документів, відомості про місцезнаходження структурних підрозділів, посадових та службових осіб, контактні телефони, місце і час прийому тощо);
3) публікує періодично, але не рідше одного разу на рік, в засобах масової інформації систематизовану інформацію щодо адміністративних послуг, які надаються адміністративним органом;
4) забезпечує можливість отримання повної інформації щодо діяльності адміністративного органу та адміністративних послуг, які ним надаються, за телефоном, номер якого повинен регулярно оприлюднюватись у засобах масової інформації, та на офіційному веб-сайті адміністративного органу; надсилає інформацію за запитом особи поштою, в тому числі електронною. Строк відповіді на інформаційні запити не повинен становити більше десяти днів.
Стаття 28. Відвід посадової або службової особи адміністративного органу
1. Посадова або службова особа адміністративного органу зобов'язана заявити про самовідвід, якщо вона має або може мати особисту, пряму чи опосередковану (непряму) заінтересованість у результатах розгляду та/або вирішення адміністративної справи або за наявності інших обставин, які викликають або можуть викликати сумнів у неупередженості адміністративного органу.
2. Особа має право подати клопотання про відвід посадової або службової особи адміністративного органу за наявності підстав, передбачених частиною першою цієї статті.
3. Клопотання про відвід посадової або службової особи адміністративного органу розглядається керівником відповідного адміністративного органу. Рішення про відвід та визначення іншої уповноваженої на розгляд адміністративної справи посадової або службової особи або про відмову у відводі з відповідним обґрунтуванням приймається протягом трьох днів, про що негайно повідомляється особа, яка подала клопотання, та інші учасники адміністративного провадження.
Якщо такою посадовою або службовою особою в адміністративному провадженні є керівник відповідного адміністративного органу, розгляд клопотання про його відвід здійснюється органом або уповноваженою посадовою особою вищого рівня.
4. Рішення про відвід або відмову у відводі приймається у письмовій формі та зберігається у матеріалах справи.
5. Рішення про відвід не приймається, якщо визначити іншу уповноважену на розгляд адміністративної справи посадову особу неможливо.
6. Рішення про відмову у відводі посадової або службової особи адміністративного органу може бути оскаржене в порядку, передбаченому цим Кодексом, або до суду.
Глава 2. Особи, які сприяють розгляду адміністративної справи
Стаття 29. Особи, які сприяють розгляду адміністративної справи
1. До участі в адміністративному провадженні відповідно до цього Кодексу можуть залучатися особи, які сприяють розгляду адміністративної справи: свідки, експерти, спеціалісти, перекладачі.
Стаття 30. Порядок залучення осіб, які сприяють розгляду адміністративної справи
1. Особи, які сприяють розгляду адміністративної справи, зобов'язані брати участь у провадженні відповідно до встановлених адміністративним органом вимог. Зазначена вимога стосується також експерта, спеціаліста та перекладача, залученого до провадження за власною згодою на громадських засадах або на умовах цивільно-правової угоди.
2. У разі залучення експерта, спеціаліста, перекладача на громадських засадах його згода на участь у провадженні має бути належним чином зафіксована в матеріалах справи.
Стаття 31. Свідок
1. Свідком в адміністративному провадженні може бути будь-яка фізична особа, якій відомі фактичні дані, на підставі яких у визначеному законом порядку може бути встановлена наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують позиції учасників адміністративного провадження і мають значення для всебічного, повного та об'єктивного розгляду адміністративної справи і прийняття відповідного рішення.
2. Свідок запрошується адміністративним органом з власної ініціативи або за клопотанням інших учасників адміністративного провадження. Особа, заявляючи клопотання про виклик свідка, повинна зазначити обставини, щодо яких свідок може дати пояснення, його ім'я, місце проживання (перебування), роботи чи служби, контактний телефон.
3. Перед наданням свідком пояснень посадова або службова особа адміністративного органу роз'яснює свідку його права та обов'язки.
4. Свідок зобов'язаний поінформувати про відомі йому фактичні дані щодо суті адміністративної справи, надати пояснення, у тому числі у письмовій формі, та відповісти на поставлені питання. У разі потреби за клопотанням свідка пояснення можуть бути отримані за місцем його проживання або перебування.
Особиста присутність свідка на засіданні за запрошенням адміністративного органу є обов'язковою, якщо адміністративний орган розташований в межах міста або району, в якому проживає або перебуває свідок.
5. Якщо свідок не може назвати джерело своєї обізнаності щодо відповідних обставин, його пояснення не є доказом.
6. Свідок має право давати пояснення рідною мовою або мовою, якою він володіє, користуватися письмовими записами, а також отримати компенсацію витрат, пов'язаних з участю в адміністративному провадженні. Свідок має право відмовитися від надання пояснень щодо себе, членів своєї сім'ї або близьких родичів.
7. Не можуть виступати в адміністративному провадженні як свідки:
1) недієздатні фізичні особи;
2) представники учасників адміністративного провадження.
Стаття 32. Експерт
1. Експертом є особа, яка має необхідні знання та якій в порядку, встановленому цим Кодексом, доручається підготувати висновок з питань, що виникають під час розгляду справи і стосуються спеціальних знань такої особи, шляхом дослідження матеріальних об'єктів, явищ і процесів, що містять інформацію про обставини у справі.
2. Для з'ясування обставин (фактів) адміністративної справи та надання їм оцінки, що потребує спеціальних знань, адміністративний орган за власною ініціативою або за клопотанням особи призначає експертизу із зазначенням питань, щодо яких необхідно підготувати висновки експерта, та особи, якій доручається провести експертизу.
3. Експертиза залежно від характеру дослідження проводиться експертами або фахівцями, які володіють необхідними знаннями щодо предмета експертизи.
4. Експерт має право:
1) знайомитися з матеріалами адміністративної справи, що стосуються предмета експертизи;
2) отримувати від учасників адміністративного провадження документи та відомості, необхідні для підготовки висновку;
3) брати участь у слуханні адміністративної справи у випадках, передбачених цим Кодексом.
5. Експерт повинен з'явитися на запрошення адміністративного органу і подати свій письмовий вмотивований висновок щодо поставлених перед ним питань та інші пояснення.
6. Витрати, пов'язані з проведенням додаткової експертизи відшкодовуються за рахунок учасника адміністративного провадження, за ініціативою якого вона проводилась, для адміністративного органу - за рахунок коштів, передбачених на його утримання.
Стаття 33. Спеціаліст
1. Спеціаліст - особа, яка володіє спеціальними знаннями та навичками і залучається до участі в адміністративному провадженні адміністративним органом за власною ініціативою або за клопотанням особи для надання консультативної, технічної та іншої спеціальної допомоги.
2. Спеціаліст повинен з'явитися на запрошення адміністративного органу, надавати усні чи письмові консультації, пояснення та/або технічну допомогу.
3. Витрати, пов'язані із залученням спеціаліста до участі в адміністративному провадженні відшкодовуються за рахунок учасника адміністративного провадження, за ініціативою якого він запрошується, для адміністративного органу - за рахунок коштів, передбачених на його утримання.
Стаття 34. Перекладач
1. Перекладач залучається до участі в адміністративному провадженні адміністративним органом за власною ініціативою або за клопотанням учасника адміністративного провадження, який не володіє мовою, якою здійснюється адміністративне провадження.
2. Перекладачем може бути особа, що вільно володіє мовою, якою здійснюється адміністративне провадження, та рідною мовою відповідного учасника адміністративного провадження або мовою, якою він володіє, у межах, необхідних для усного або письмового перекладу, або особа, що володіє навичками сурдоперекладу.
3. Перекладач повинен з'явитися на запрошення адміністративного органу, здійснювати повний і правильний переклад проведених за його участю процедурних дій, засвідчити правильність перекладу документів, що вручаються учасникам адміністративного провадження.
4. Витрати, пов'язані із залученням перекладача, відшкодовуються за рахунок учасника адміністративного провадження, за ініціативою або клопотанням якого залучався перекладач, для адміністративного органу - за рахунок коштів, передбачених на його утримання.
Стаття 35. Відвід особи, яка залучається до розгляду адміністративної справи
1. Особа має право подати клопотання про відвід свідка, експерта, спеціаліста, перекладача, якщо він має або може мати особисту, пряму чи опосередковану (непряму) заінтересованість у результатах розгляду та/або вирішення адміністративної справи.
2. За наявності зазначених у частині першій цієї статті підстав особа, яка залучається до розгляду адміністративної справи, зобов'язана заявити про самовідвід.
3. Клопотання про відвід особи, яка залучається до розгляду адміністративної справи, вирішується адміністративним органом, який розглядає таку справу. Рішення щодо клопотання приймається протягом трьох днів.
4. Рішення про відмову у задоволенні клопотання про відвід особи, яка залучається до розгляду адміністративної справи, може бути оскаржене у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Глава 3. Документування адміністративного провадження
Стаття 36. Реєстр адміністративних справ
1. У кожному адміністративному органі ведеться реєстр адміністративних справ, як правило, за предметною і хронологічною ознаками.
У реєстрі адміністративних справ фіксуються:
1) дата відкриття адміністративного провадження;
2) дата прийняття адміністративного акта або закриття адміністративного провадження;
3) адміністративне рішення.
2. Не допускається вчинення будь-яких процедурних дій та прийняття будь-яких рішень в адміністративній справі до реєстрації адміністративного провадження (справи) у реєстрі адміністративних справ, крім випадків, передбачених законом.
Стаття 37. Діловодство в адміністративному провадженні
1. Матеріали адміністративної справи оформляються з дотриманням установлених правил діловодства.
2. Усі матеріали, що стосуються відповідного адміністративного провадження, зберігаються в одній справі, у тому числі адміністративний акт, прийнятий у результаті адміністративного провадження, або його завірена копія.
3. Процедурні дії та процедурні рішення підлягають письмовому фіксуванню шляхом реєстрації, складення протоколу та/або внесення запису у матеріали адміністративної справи.
4. В адміністративному провадженні діловодство в електронній формі здійснюється відповідно до вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Стаття 38. Запрошення та повідомлення
1. Учасники адміністративного провадження та особи, які сприяють розгляду адміністративної справи, запрошуються адміністративним органом для надання необхідних пояснень і для участі у слуханні адміністративної справи та інших процедурних діях.
2. Запрошення не пізніше ніж за сім днів до дня початку процедурної дії надсилається учасникам адміністративного провадження та особам, які сприяють розгляду адміністративної справи, поштою, з використанням інших засобів зв'язку або вручається особисто, про що в матеріалах адміністративної справи робиться відповідний запис.
3. У запрошенні зазначається:
1) найменування та адреса адміністративного органу;
2) назва адміністративної справи, статус та мета, з якою запрошується учасник адміністративного провадження або особа, яка залучається до розгляду адміністративної справи;
3) дата, час і місце, куди запрошується учасник адміністративного провадження або особа, яка залучається до розгляду справи;
4) номер контактного телефону та адреса електронної пошти адміністративного органу, прізвище, ім'я, по батькові посадової або службової особи адміністративного органу.
4. Запрошення підписується посадовою або службовою особою адміністративного органу.
5. У разі коли учасник адміністративного провадження або особа, яка залучається до розгляду адміністративної справи, не можуть або відмовляються з'явитися на запрошення, вони повинні завчасно повідомити про це адміністративний орган.
6. Відсутність запрошеного учасника адміністративного провадження або особи, яка залучається до розгляду справи, не перешкоджає проведенню слухання адміністративної справи, вчиненню інших процедурних дій, якщо це не впливає на об'єктивний та всебічний розгляд адміністративної справи.
7. Адміністративний орган повідомляє учасників адміністративного провадження та осіб, які мають право брати участь в адміністративному провадженні, про початок провадження, а також у випадках, передбачених цим Кодексом, про процедурні рішення і процедурні дії у провадженні. Повідомлення здійснюється з дотриманням встановлених у цій статті вимог щодо запрошення.
Стаття 39. Офіційне засвідчення
1. Офіційне засвідчення - це засвідчення адміністративним органом підпису, а також вірності копії чи витягу з документа, пов'язаного з адміністративним провадженням.
2. Доказова сила офіційного засвідчення обмежується обставинами, зазначеними в позначці про засвідчення.
3. Офіційне засвідчення не заміняє нотаріального засвідчення, якщо таке вимагається законодавством.
4. Офіційне засвідчення не потрібне, якщо є нотаріальне засвідчення.
Стаття 40. Офіційне засвідчення справжності підпису
1. Адміністративний орган для цілей адміністративного провадження офіційно засвідчує справжність підпису. Не допускається офіційне засвідчення справжності підпису:
1) без доданого до нього тексту;
2) справжність якого повинна бути засвідчено нотаріально.
2. Справжність підпису засвідчується тільки у разі, коли підпис поставлено чи визнано у присутності посадової чи службової особи.
3. Справжність підпису засвідчується шляхом розміщення безпосередньо після підпису позначки про засвідчення, яка містить:
1) підтвердження про те, що підпис є справжнім;
2) прізвище, ім'я, по батькові особи, справжність підпису якої засвідчується, реквізити документа, що посвідчує особу;
3) підтвердження того, що особу, яка підписалася, встановлено і що підпис поставлено чи визнано в присутності посадової чи службової особи;
4) інформацію про місце і час засвідчення, прізвище, ім'я, по батькові і підпис посадової чи службової особи, що завіряє підпис, найменування її посади, а також відбиток офіційної печатки адміністративного органу.
Стаття 41. Офіційне засвідчення вірності копії чи витягу
1. Адміністративний орган, що має право видати офіційний документ або зберігає документи, може також видати копію такого документа чи витяг з нього і офіційно засвідчити їх вірність.
2. Адміністративний орган, що приймає від осіб документи, може зробити копію документа чи витяг з нього та офіційно засвідчити їх вірність. Якщо адміністративному органу подається разом з копією також оригінал документа, такий орган не вправі вимагати офіційного чи нотаріального засвідчення копії, крім випадків, передбачених законом.
3. Адміністративний орган може у передбачених законодавством випадках офіційно засвідчити вірність копії документа чи витягу з нього, виданих іншим адміністративним органом.
4. Для офіційного засвідчення вірності копії чи витягу ставиться позначка про засвідчення, яка містить:
1) інформацію про адміністративний орган, що видав документ, дату видання та його реєстраційні реквізити;
2) засвідчення того, що копія чи витяг є ідентичними оригіналу;
3) позначку про те, що копія чи витяг видані тільки для подання адміністративному органу, зазначеному в цій позначці, у разі, коли оригінал виданий не тим адміністративним органом, що засвідчує вірність копії, чи витягу;
4) інформацію про наявні в документі пропуски, перекреслення, вставки, нерозбірливі частини тексту, сліди стирання, про інші обставини, що свідчать про внесення змін у первісний текст документа, чи про розшивку документа, що складається з декількох аркушів;
5) інформацію про місце і час засвідчення, прізвище ім'я, по батькові і підпис посадової чи службової особи, що завіряє підпис, а також відбиток офіційної печатки адміністративного органу.
Глава 4. Докази
Стаття 42. Види доказів
1. Доказами в адміністративному провадженні можуть бути будь-які фактичні дані, на підставі яких у визначеному цим Кодексом порядку встановлюється наявність чи відсутність обставин, що мають значення для всебічного, повного та об'єктивного розгляду адміністративної справи та прийняття відповідного рішення.
2. Джерелами доказів можуть бути пояснення учасників адміністративного провадження, документи, речі, протокол огляду місця або речей, пояснення свідків, висновки або пояснення експертів, пояснення або консультації спеціалістів.
Стаття 43. Належність та допустимість доказів
1. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Адміністративний орган не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
2. Докази, одержані адміністративним органом з порушенням закону, не враховуються під час прийняття адміністративного акта.
3. Обставини адміністративної справи, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися в інший спосіб.
Стаття 44. Обов'язок доказування
1. Збирання доказів в адміністративному провадженні покладається на адміністративний орган, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
2. Не допускається вимагання адміністративним органом від особи документів, не визначених законодавством або у не передбаченій законодавством формі.
Глава 5. Адміністративні витрати
Стаття 45. Види адміністративних витрат
1. Адміністративні витрати складаються з адміністративного збору та витрат, пов'язаних із здійсненням адміністративного провадження.
Стаття 46. Адміністративний збір
1. При наданні адміністративних послуг справляється адміністративний збір.
2. Розмір та порядок сплати адміністративного збору встановлюється Законом.
Повноваження щодо визначення розміру адміністративного збору може бути делеговане законом Кабінету Міністрів України або відповідним місцевим радам.
Стаття 47. Витрати, пов'язані із здійсненням адміністративного провадження
1. До витрат, пов'язаних із здійсненням адміністративного провадження, належать:
1) витрати, пов'язані з оглядом місця, проведенням експертизи, залученням свідка, спеціаліста, перекладача;
2) транспортні витрати, добові та інші компенсаційні витрати учасників адміністративного провадження;
3) інші витрати, безпосередньо пов'язані з розглядом і вирішенням адміністративної справи.
2. Граничний розмір компенсації витрат, пов'язаних із здійсненням адміністративного провадження, в тому числі нормативи відшкодування витрат учасникам адміністративного провадження та особам, які сприяють розгляду справи, визначаються Кабінетом Міністрів України.
3. За учасниками адміністративного провадження, які були залучені адміністративним органом, зберігається їх середньомісячний заробіток за місцем роботи на період безпосередньої участі в адміністративному провадженні.
Стаття 48. Розподіл витрат, пов'язаних із здійсненням адміністративного провадження
1. Витрати адміністративного органу, пов'язані з адміністративним провадженням, здійснюються за рахунок коштів, передбачених на його утримання, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
2. Витрати особи, пов'язані з адміністративним провадженням, здійснюються за її рахунок.
3. Інші витрати, пов'язані з адміністративним провадженням, здійснюються за рахунок учасника адміністративного провадження, за ініціативою якого вчиняється відповідна процедурна дія.
Розмір та порядок оплати витрат особою визначається адміністративним органом перед прийняттям адміністративного акта або в адміністративному акті, крім випадків внесення адміністративного збору у повному обсязі перед поданням заяви.
Окремим категоріям фізичних та/або юридичних осіб у випадках, передбачених законом, надаються пільги щодо оплати витрат, пов'язаних із здійсненням адміністративного провадження.
4. В адміністративному провадженні за скаргою у разі, коли скарга, документи або інші відомості, подані оскаржувачем, містять завідомо неправдиву інформацію і розгляд справи спричинив значні витрати, ці витрати можуть бути здійснені за рахунок оскаржувача згідно з рішенням відповідного адміністративного органу, який розглядав адміністративну справу.
5. Витрати, пов'язані із залученням експерта, спеціаліста та перекладача, в тому числі їх гонорар (винагорода), оплачуються учасником адміністративного провадження, за ініціативою якого вони були залучені, і лише у тому разі, коли в штаті адміністративного органу не передбачено посадових чи службових осіб або інших працівників, до обов'язків яких належить виконання такої роботи (надання послуг).
Глава 6. Строки
Стаття 49. Порядок обчислення строків
1. Адміністративне провадження здійснюється з дотриманням строків, що обчислюються днями, місяцями та роками. Строк може визначатися також вказівкою на подію, яка неодмінно повинна настати.
2. Днем закінчення строку вважається день, на який припадає останній день визначеного строку. Якщо останній день строку припадає на святковий, вихідний або неробочий день, днем закінчення строку вважається перший робочий день, що настає за святковим, вихідним або неробочим днем.
Строк, який обчислюється місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку. Якщо кінець строку, який обчислюється місяцями, припадає на місяць, що не має відповідного числа, строк закінчується в останній день цього місяця.
Строк, який обчислюється роками, спливає у відповідні число і місяць останнього року строку.
3. Строк не вважається пропущеним, якщо необхідні для розгляду адміністративної справи документи були відправлені поштою чи передані іншими засобами зв'язку до його закінчення.
Стаття 50. Строки адміністративного провадження
1. У разі звернення із заявою адміністративна справа вирішується негайно (невідкладно), якщо таке вирішення не потребує невиправданих витрат часу та інших ресурсів, а також не перешкоджає прийняттю законного та обґрунтованого рішення.
2. Адміністративна справа, крім випадку, передбаченого частиною першою цієї статті, вирішується:
1) у строк не більше тридцяти днів після надходження заяви, якщо слухання в адміністративній справі не проводиться;
2) у строк не більше сорока п'яти днів після надходження заяви у разі проведення слухання.
Строк адміністративного провадження за заявою може бути продовжений адміністративним органом не більше ніж на п'ятнадцять днів з обґрунтуванням прийнятого рішення, про що заявник повідомляється письмово.
Строк адміністративного провадження за скаргою не повинен перевищувати тридцяти днів.
3. На обґрунтовану письмову вимогу особи строк розгляду адміністративної справи може бути скорочено.
4. Якщо адміністративна справа розглядається колегіальним органом, питання про прийняття адміністративного акта повинно бути вирішене не пізніше ніж на першому слуханні (засіданні) після спливу строку, передбаченого частиною другою цієї статті.
Стаття 51. Процедурні строки
1. Процедурні строки - це встановлені законом або адміністративним органом строки, у межах яких вчиняються процедурні дії.
2. Процедурні строки визначаються днями, місяцями і роками, а також можуть визначатися вказівкою на подію, яка неодмінно повинна настати.
Стаття 52. Поновлення та продовження процедурних строків
1. Пропущений з поважних причин процедурний строк, встановлений законом, може бути поновлений, а процедурний строк, встановлений адміністративним органом, - продовжений адміністративним органом за клопотанням особи.
2. Питання про поновлення чи продовження пропущеного процедурного строку адміністративний орган вирішує з повідомленням усіх учасників адміністративного провадження.
3. Рішення адміністративного органу про відмову в поновленні чи продовженні пропущеного процедурного строку може бути оскаржене особою.
Розділ III.
АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРОВАДЖЕННЯ
Глава 1. Ініціювання адміністративного провадження за заявою особи
Стаття 53. Право на звернення із заявою
1. Право на звернення із заявою відповідно до цього Кодексу має особа, яка є правосуб'єктною і вважає за необхідне звернутися до адміністративного органу з проханням щодо забезпечення реалізації своїх прав і свобод або сприяння у реалізації законних інтересів чи виконанні передбачених законом обов'язків.
2. Заяву може бути подано як окремою особою (індивідуальна), так і групою осіб (колективна).
Стаття 54. Форма заяви
1. Заява подається в усній чи письмовій формі.
2. Усна заява викладається заявником на особистому прийомі і фіксується з дотриманням зазначених у статті 57 цього Кодексу вимог посадовою або службовою особою адміністративного органу, яка проводить особистий прийом, та підписується заявником.
3. Юридична особа подає заяву лише у письмовій формі.
4. Письмова заява подається адміністративному органу особисто заявником або через представника, повноваження якого оформлені відповідно до законодавства, або надсилається поштою, в тому числі електронною, чи з використанням інших засобів зв'язку.
5. Заява, що подається у формі електронного документа, повинна відповідати вимогам законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
6. Форма заяви повинна бути максимально спрощеною і, як правило, викладатися у вигляді бланків (анкет, формулярів).
Стаття 55. Зміст заяви
1. Заява повинна містити:
1) найменування адміністративного органу, якому вона подається;
2) ім'я (найменування) заявника, місце проживання (місцезнаходження), а також номер контактного телефону, адреса електронної пошти, якщо такі є;
3) зміст порушеного питання та виклад обставин або доказів. У заяві можуть бути викладені інші відомості, необхідні для вирішення питання, задоволення прохання заявника;
4) підпис заявника або його представника із зазначенням дати.
У випадках, передбачених законом, до заяви додаються відповідні документи.
2. Якщо заява подається представником особи, у ній зазначаються ім'я представника, його поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є.
Стаття 56. Порядок подання заяви
1. Заява подається адміністративному органу, до повноважень якого належить вирішення порушених у ній питань.
2. Заява подається разом з документами, необхідними для її розгляду, або їх копіями.
Після вирішення адміністративної справи, що розглядається за заявою, оригінали документів повертаються заявникові, якщо інше не передбачено законом.
3. Якщо заява подається представником особи, до неї додаються документи, які підтверджують його повноваження.
4. Адміністративний орган у межах своїх повноважень сприяє особі в оформленні та поданні заяви.
Стаття 57. Особистий прийом
1. Посадові або службові особи адміністративного органу проводять особистий прийом заяв, крім випадків, передбачених законом.
2. Особистий прийом проводиться за встановленим графіком із зазначенням місця і часу прийому. Особистий прийом повинен проводитись адміністративним органом, який надає адміністративні послуги - не менше 34 годин на тиждень, в тому числі в суботу - не менше 4 годин.
3. Доступ до місця проведення особистого прийому повинен бути вільним.
4. Посадова або службова особа адміністративного органу, яка проводить особистий прийом, зобов'язана:
1) з'ясувати суть порушеного питання;
2) роз'яснити особі її права та обов'язки;
3) розглянути представлені документи, їх повноту, якщо це можливо зробити невідкладно (без невиправданих витрат часу), та повідомити особі передбачуваний строк розгляду її справи;
4) вжити відповідно до цього Кодексу інших заходів для розгляду та вирішення справи.
5. Посадова або службова особа адміністративного органу, яка проводить особистий прийом, має право:
1) вимагати від особи пред'явлення документа, що посвідчує особу. Відсутність такого документа не може бути підставою для відмови в особистому прийомі, крім випадків, коли без ідентифікації заявника адміністративне провадження не може бути відкрите;
2) вимагати від представника особи пред'явлення документів, що підтверджують його повноваження;
3) запропонувати особі подати додаткові документи та відомості, які відповідно до законодавства необхідні для розгляду порушеного нею питання;
4) залучати у разі потреби в установленому порядку до участі у розгляді порушеного питання фахівців відповідного адміністративного органу або отримувати у них консультацію.
Стаття 58. Порядок реєстрації заяви
1. Заява підлягає реєстрації відповідно до правил діловодства у день її надходження до адміністративного органу.
Реєстрація заяви, переданої у формі електронного документа, здійснюється з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
2. Особі не може бути відмовлено в прийнятті та реєстрації заяви.
3. Адміністративний орган видає або надсилає заявнику довідку із зазначенням дати і номера реєстрації його заяви, крім випадків, коли адміністративна справа вирішується невідкладно.
Стаття 59. Залишення заяви без руху
1. У разі коли заяву подано з порушенням встановлених вимог або до заяви не додані необхідні для її розгляду документи, адміністративний орган залишає заяву без руху та протягом трьох днів з дня її отримання, а при особистому прийомі у разі можливості негайно вручає або надсилає заявникові письмове повідомлення про необхідність усунення недоліків із зазначенням способу їх усунення, правових підстав для залишення заяви без руху та роз'ясненням порядку оскарження такого рішення.
Адміністративний орган встановлює заявникові строк, достатній для усунення недоліків.
У разі усунення недоліків у строк, встановлений адміністративним органом, заява вважається поданою у день первинного її подання до адміністративного органу.
Стаття 60. Надіслання заяви за належністю
1. У разі коли вирішення порушених у заяві питань не належить до компетенції адміністративного органу, заява не пізніш як у триденний строк надсилається разом із супровідним листом за належністю адміністративному органу або іншим суб'єктам, передбаченим статтею 1 цього Кодексу, для розгляду по суті, про що повідомляється заявник. У такому разі часом подання заяви вважається момент, коли заяву отримано компетентним адміністративним органом.
Стаття 61. Заяви, що не підлягають розгляду
1. Не розглядається повторна заява, подана до того самого адміністративного органу від тієї самої особи з одного і того самого питання, якщо перша заява вирішена по суті.
Про припинення розгляду такої заяви адміністративний орган письмово повідомляє заявника із зазначенням підстав відмови у розгляді.
2. Не підлягає розгляду заява, в якій порушені питання, що були предметом судового розгляду і щодо яких постановлене судове рішення про відмову у задоволенні вимог заявника.
Глава 2. Ініціювання адміністративного провадження адміністративним органом
Стаття 62. Ініціювання адміністративного провадження адміністративним органом
1. Підставами для відкриття адміністративного провадження за ініціативою адміністративного органу є:
1) прийняття органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими або службовими особами на виконання своїх завдань і функцій відповідно до закону рішень, реалізація яких потребує здійснення заходів, які стосуються прав і законних інтересів окремих фізичних та/або юридичних осіб;
2) порушення прав і законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб або інше порушення законності чи публічних інтересів, виявлене органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими або службовими особами.
2. Адміністративне провадження за ініціативою адміністративного органу може бути розпочато також в інших випадках, передбачених законом.
Глава 3. Відкриття та підготовка адміністративної справи до вирішення
Стаття 63. Відкриття адміністративного провадження
1. Адміністративне провадження відкривається:
1) з моменту отримання адміністративним органом, до компетенції якого безпосередньо належить вирішення порушеного заявником питання, заяви, оформленої відповідно до вимог цього Кодексу;
2) з моменту прийняття відповідного рішення компетентним адміністративним органом за власною ініціативою.
Стаття 64. Обов'язки адміністративного органу під час підготовки адміністративної справи до розгляду та вирішення
1. Під час підготовки адміністративної справи до розгляду та вирішення адміністративний орган зобов'язаний перевірити достатність та обґрунтованість матеріалів у справі, а у разі потреби:
1) витребувати додатково документи та відомості у інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових або службових осіб, а також інших суб'єктів, передбачених статтею 1 цього Кодексу;
2) залучити до участі в адміністративному провадженні адресата;
3) повідомити про відкриття адміністративного провадження заінтересованих осіб (осіб, законні інтереси яких може зачепити прийняття та виконання адміністративного акта) та про їх право на участь у адміністративному провадженні;
4) повідомити учасників адміністративного провадження про порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, їх права і обов'язки, норми законодавства, на яких ґрунтується рішення адміністративного органа про відкриття адміністративного провадження, можливі правові наслідки прийняття адміністративного акта;
5) надати учасникам адміністративного провадження можливість подати документи, клопотання, зауваження та пояснення, довести інші обставини, що мають значення для вирішення адміністративної справи;
6) вирішити питання про залучення до участі в адміністративному провадженні осіб, які сприяють розгляду адміністративної справи;
7) вирішити питання про призначення експертизи, проведення огляду на місці або огляду речей;
8) вирішити питання про необхідність проведення слухання в адміністративній справі, визначити час і місце його проведення;
9) виконати інші обов'язки, передбачені цим Кодексом та іншими актами законодавства.
2. Витребування необхідних документів та відомостей, збирання доказів, проведення слухання в адміністративній справі та інші процедурні дії під час адміністративного провадження здійснюються відповідно до вимог цього Кодексу.
Стаття 65. Витребування додаткових документів та відомостей
1. Під час підготовки адміністративної справи адміністративним органом витребовуються необхідні для її розгляду та вирішення документи та/або відомості.
Особа має право за власною ініціативою організувати одержання документів та відомостей, якщо це необхідно в інтересах прискорення адміністративного провадження та економії витрат на нього.
2. Звернення адміністративного органу до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових або службових осіб, а також інших суб'єктів, передбачених статтею 1 цього Кодексу, щодо витребування документів та відомостей, необхідних для розгляду та вирішення адміністративної справи, є обов'язкові до виконання ними протягом п'ятнадцяти днів.
3. Для витребування документів та відомостей, зазначених у частинах першій і другій цієї статті, що містять інформацію персонального характеру, необхідна попередня згоди особи, крім випадків, передбачених законом.