http://www.epravda.com.ua/publications/ ... 29/358837/Чи можна ввезти в Україну легковий автомобіль без сплати податків? Можна. Для цього існує щонайменше тринадцять способів.
1. Агрегатне ввезення.
Принципово схема є рімейком схеми агрегатного ввезення, яка існувала до набуття чинності законом про державну підтримку автомобілебудування.
На придбане свідоцтво про реєстрацію та державні номерні знаки непридатного авто ввозиться автомобіль тієї ж марки, проводиться офіційне митне оформлення кузова.
Хоча після набрання чинності згаданим законом розмитнення вживаного кузова обійдеться значно дорожче: замість 60 дол - значна сума залежно від віку за повною ставкою Єдиного митного тарифу України.
У зв'язку з цим кузов, митне оформлення якого проводиться, заявляється новим. Кузовами, що використовуються, вважаються такі, що були встановлені на транспортному засобі або з моменту виготовлення яких минуло більше року.
Новий же кузов підпадає під ставку мита 0-1% від митної вартості кузова - пільгова для промислового складання відповідно неукомплектованого та укомплектованого або 10% - повна. За сфальсифікованім інвойсом ставиться невелика вартість кузова, і навіть 10% мита дозволяє недоплачувати до держбюджету значні кошти.
Акцизний збір за кузов теж невеликий. Навіть після підвищення акцизу 20 листопада 2012 року, він становить 1,2 тис грн за новий кузов та близько 4 тис грн за вживаний.
Двигун же ввозиться "лівим методом". Його оформлення взагалі не проводиться або фабрикуються документи про його втрату внаслідок викрадення.
За нормативними документами заміну двигуна дозволяється проводити без змін в реєстраційних документах та без подання доказів законності придбання, тому в ДАІ проводиться тільки реєстрація нібито заміни офіційно розмитненого кузова.
Після цього ввезений автомобіль починає цілком законно пересуватися по дорогах України під державними номерними знаками купленого непридатного автомобіля.
Небезпека для "чорних автобізнесменів" полягає у тому, що врешті-решт ДАІ поверне запис номера двигуна у свідоцтво про реєстрацію автомобіля або організує перевірку законності придбання такого двигуна.
Після цього імпортованим таким чином автомобілям, які вже будуть перепродані чесним добропорядним покупцям, одна дорога - на штраф-майданчик. Однак гроші, отримані "тіньовими структурами" внаслідок роботи за цією схемою, ні держава, ні добропорядні покупці вже не повернуть.
Схема агрегатного ввезення ефективна навіть при імпорті дорогого автомобіля, кузов якого митниця оцінить не менш ніж 10 тис євро: мито 10% - 1 тис євро.
Однак особливо ефективна вона при ввезенні недорогих авто - повне мито 100 євро - або при ввезенні машин з великим об'ємом циліндрів двигуна: митне оформлення проходить тільки кузов - 10% від митної вартості, а за двигун мито не береться.
2. Ввезення за посередництвом онкологічно хворої людини через заповіт.
Використовується здебільшого при імпорті автомобілів з Молдови. "Тіньові імпортери" користуються скрутним матеріальним становищем більшості громадян цієї країни, які готові за мізерну винагороду укласти фіктивну угоду.
Придбаний за кордоном громадянином А. автомобіль не імпортується в Україну, а імпортується і ставиться на облік в Молдові на фіктивного володаря - безнадійно хвору людину - з одночасним нотаріальним засвідченням заповіту та доручення на право управління цим автомобілем.
Далі авто можна тимчасово ввезти в Україну, а після набрання чинності заповітом - смерті фіктивного володаря - зареєструвати на постійній основі.
Оскільки оподаткування спадщини незначне - лише 1% від вартості спадщини на родича, 5% - на сторонню особу, - держава не отримує ні копійки податків і зборів. Ні ПДВ, ні акцизний збір, ні ввізне мито не сплачуються.
3. Заниження показників об'єму циліндрів двигуна та завищення року виробництва автомобіля.
Ця схема використовується при митному оформленні винятково вживаного імпортованого автомобіля, оскільки акциз на нові автомобілі невеликий.
Для заниження об'єму циліндрів двигуна використовуються сфальсифіковані іноземні документи. Наприклад, при заниженні об'єму на 500 см3 недоплата акцизу є значною.
В подальшому при експлуатації автомобіля таке заниження неможливо довести, бо в реєстраційних документах автомобіля не вказується номер двигуна. Хоча досвідчений інспектор ДАІ за номером двигуна може встановити фактичний об'єм.
4. Ввезення транспортного засобу іноземним громадянином під виглядом переїзду на постійне місце проживання в Україну.
Схема використовується при імпорті всіх цінових та вікових груп автомобілів.
З набранням чинності закону "Про порядок ввезення в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів" №2681-ІІІ від 13 вересня 2001 року були встановлені обмеження при переселенні громадян на постійне місце проживання в Україну.
Так, автомобіль, що ввозиться переселенцем, повинен не менше року стояти на обліку в правоохоронних органах за місцем попереднього проживання власника. Крім того, після переселення в Україну власник не менше року не має права на відчуження або видачу доручення з правом відчуження такого автомобіля.
Звичайно, ця схема стала користуватися набагато меншою популярністю, оскільки вимагає набагато більших зусиль та вилучення на певний період з обігу коштів. Однак імпорт автомобілів за такою схемою триває. При цьому фальсифікуються документи з місця попереднього проживання і постановки на облік автомобіля.
Наприклад, Одеською регіональною митницею був зафіксований курйозний випадок, коли фіктивний переселенець з Молдови надав митниці довідку з молдавської поліції про перебування на обліку в Молдові з 2010 року автомобіля 2011 року випуску.
За законом речі, що ввозяться у разі переселення громадян на постійне місце проживання в Україну, в тому числі і транспортні засоби, не обкладаються митом.
Порядок використання цієї схеми такий.
Тіньові структури отримують інформацію щодо осіб, які звертаються з проханням надання їм громадянства України та переїзду в Україну. Цим особам за винагороду 1-2 тис дол пропонується оформити у власність та ввезти в Україну автомобіль з його подальшим відчуженням та переоформленням на реального власника.
В цьому разі прохання іноземного громадянина, який почав працювати з тіньовими структурами з метою безподаткового ввезення автомобіля, до державних інстанцій України щодо переїзду на постійне місце проживання в Україну є фіктивним.
Після отримання дозволу, переїзду в Україну з автомобілем, звільнення від податків та переоформлення такого авто на реального власника іноземний громадянин повертається на попереднє місце проживання і відмовляється від українського громадянства. Ця схема виконується здебільшого за участю громадян Молдови.
Іноземний громадянин, який співпрацює з тіньовими структурами, взагалі не подає до офіційних інстанцій заяву про переїзд в Україну.
Тіньові структури за допомогою посадових осіб органів місцевого самоврядування - хабарників - оформляють фіктивні документи щодо прописки іноземних громадян, які нібито переїхали в Україну і ввезли автомобілі.
Після звільнення від оподаткування та постановки машини на облік в ДАІ іноземний громадянин переоформлює її на фактичного власника та залишає межі України.
Свого часу в Чернівецькій області лише одним Мамалигівським сільським головою на території сільради було незаконно зареєстровано 27 громадян Молдови, на яких були оформлені транспортні засоби без сплати митних платежів. Оскільки ця категорія громадян звільнена від оподаткування, держбюджет не отримує ні копійки.
5. Ввезення з використанням фальсифікованих документів про реєстрацію транспортного засобу.
У Львові правоохоронні органи викрили організоване злочинне угруповання, яке використовувало інший метод незаконної легалізації машин. На куплені за кордоном автомобілі при сприянні працівника ДАІ оформлявся фальшивий техпаспорт і видавалися державні номерні знаки.
Для цього в базі даних реєстрацій ДАІ знаходили автомобіль потрібної марки, що не експлуатується, змінювали прізвище його власника, номер кузова та двигуна автомобіля, а потім новий "власник" писав заяву про втрату номерів і паспорта.
Отримані за такою схемою документи переправляли за кордон, там на куплений автомобіль встановлювали українські номери, і машина в'їжджала під виглядом "прописаної в Україні" як така, що довго перебувала за межами України.
Одного разу митників на західному кордоні зацікавив автомобіль, зареєстрований в одному із східних регіонів України, що нібито перебував для ремонту в Німеччині і тепер повертається додому. При цьому пробіг на спідометрі був у межах пари сотень кілометрів, що, враховуючи розміри України, було грубою помилкою.
Схема залишається досить популярною. Після ввезення в Україну авто проходить кілька перереєстрацій на підставних осіб, і навіть після виявлення підміни власника конфіскувати його неможливо. Новий власник через суд завжди визнає себе добропорядним покупцем, який не мав уяви про кримінальне минуле автомобіля.
6. Тимчасове ввезення автомобіля іноземним представництвом.
Законодавством України не визначено, що тимчасово ввезеними автомобілями іноземних представництв повинні користуватися тільки нерезиденти України. А у багатьох українських підприємств є дочірні фірми, що працюють за кордоном, наприклад, в офшорних зонах.
Отже, будь-яка іноземна фірма може відкрити в Україні представництво та ввезти для своїх співробітників автомобілі. При цьому мито, акциз та ПДВ не стягуються. При такому методі вивозити авто за межі держави кожен рік, як було раніше, нема потреби. Строк тимчасового ввезення можна подовжити, не залишаючи Україну.
Тим більше, право видавати дозвіл на продовження терміну тимчасового ввезення Держмитслужба делегувала регіональним митницям.
7. Ухилення від сплати податків при імпорті запчастин.
1. Схема отримання вантажу на групу фізичних осіб.
З травня 2012 року, після прийняття Митного кодексу, з речей і товарів, що ввозяться чи надсилаються в Україну на суму до 1 тис євро, податки не стягуються. Користуючись цією схемою, фізособа, маючи довіреності від своїх спільників, виїжджає за кордон і пересилає собі і своїм спільникам контейнер автозапчастин.
Залежно від вартості вантажу комбінується необхідна кількість отримувачів-спільників, щоб частка від повної вартості, яка припадає на одну фізичну особу, не перевищувала 1 тис євро. При цьому бюджет не отримує жодної копійки, а кілька десятків спільників навіть не перетинають кордон України.
Як варіант перед кордоном "фура" з автозапчастинами зупиняється, товари перевантажуються на 10-20 мікроавтобусів, які і перетинають кордон. При цьому в кожному мікроавтобусі знаходиться по п'ять-шість громадян України - мешканців прикордонних областей, які нібито і є власниками вантажу - 1 тис євро на кожного.
"Фура" перетинає кордон України пустою, а потім на території України товар знову завантажується на "фуру", яка слідує своїм маршрутом.
2. Схема зміни країни-виробника.
Використовується при поставці запчастин з країн, які не входять до ВТО. Йдеться про держави, з якими Україна не має угод про торгове співробітництво. При імпорті товарів з цих країн повинна сплачуватися повна ставка ввізного мита.
Через посередницьку фірму з країни ВТО, яка має відповідний торговий режим з Україною - ЄС, Японія, США, - і при торгівлі з якою використовуються пільгові ставки ввізного мита, фальсифікуються документи про походження запчастин саме з цієї країни і сплачується пільгова ставка ввізного мита, удвічі менша за повну.
Схема майже не працює, бо з більшістю країн світу Україна має пільгові ставки ввізного мита. Однак вона запрацює після того, як Верховна рада прийме пропозицію Мінекономіки про підвищення повних ставок ввізного мита для країн, які не входять до ВТО. Таких держав небагато, однак вони є, наприклад, в СНД.
8. Експлуатація транспортних засобів без їх реєстрації.
У разі тимчасового ввезення транспортних засобів з-за кордону юридичними особами, громадянами України та особами без громадянства, які постійно проживають в Україні, національні номерні знаки країни, з якої вони вивозяться, вилучаються митними органами, а замість них видаються номерні знаки для разових поїздок.
При необхідності власник транспортного засобу має можливість переоформити в'їзд-виїзд за кордон і подовжити термін дії цих номерних знаків. Такий механізм ввезення транспортних засобів без сплати ввізного мита поширено в прикордонних областях.
До того ж жителі прикордонних областей можуть взагалі не змінювати польські, чеські або угорські номери і пересуватися по Україні на авто з такими номерами, нібито щотижня повертаючись за кордон.
Багато громадян України навіть не виїжджають щотижня за кордон, а просто оформляють авто за межами України як спільну власність українця та іноземця, а потом експлуатують авто з іноземними номерами в Україні.
Формально, доручення на право керування іноземними авто видавати заборонено, однак доручення вилучено із списку документів, які мають право вимагати від водія працівники ДАІ, а митники в Україні на дорогах не стоять. Якби навіть вони стояли, то водій не зобов'язаний зупинятися на їх вимогу при пересуванні по дорогах України.
Як держава може ліквідувати схему
Налагодження контролю за транспортними засобами, що пересуваються по території України з іноземними номерними знаками з вилученням та спрямуванням таких транспортних засобів на штрафний майданчик у разі виявлення порушень. Правда, це буде порушенням Стамбульської конвенції про тимчасове ввезення транспорту.
9. Ввезення під виглядом авто для пільговиків.
Тіньові бізнесмени при реалізації пільгових схем використовують пільговиків-інвалідів війни. За законодавством, що існувало в Україні до 1995 року, ця категорія громадян була повністю звільнена від оподаткування.
16 листопада 1995 року пільги щодо сплати ввізного мита, митних та акцизних зборів, а також ПДВ при ввезенні чи пересиланні на митну територію України підакцизних товарів для подальшої реалізації і власного споживання були скасовані.
Проте суди часто розглядають позовні заяви, в яких від імені інвалідів-пільговиків, посилаючись на статтю 22 Конституції про недопущення звуження змісту та обсягу прав і свобод громадян при прийнятті нових законів, адвокати вимагають визнати право ввезення авто такими категоріями громадян без сплати податків.
Суди зазвичай задовольняють такі позови, причому один громадян-пільговик використовується для ввезення без сплати податків п'яти-десяти автомобілів.
10. Ввезення легківок під виглядом вантажо-пасажирських автомобілів.
За законом вантажо-пасажирські автомобілі - до десяти посадкових місць - не є підакцизним товаром.
Користуючись цим, оптимізатори намагаються або доукомплектовувати ввезений легковий автомобіль додатковими посадковими місцями з подальшим їх зняттям після митного оформлення без сплати акцизного збору, або фальсифікують документи - акти експертного огляду.
При цьому співробітник митниці "заплющує очі" і оформляє легкові автомобілі (код 8703) під виглядом вантажо-пасажирських (код 8702) без сплати акцизного збору, додавши до справи фальсифіковане свідчення експерта про належність даного автомобіля до вантажо-пасажирського транспорту.
11. Ввезення транспортного засобу під виглядом автомобіля для громадян з фізичними вадами через органи соціальної опіки.
Автомобіль оформляється як благодійна допомога з-за кордону для громадянина Х, який стоїть на черзі в органах соціальної опіки і за законом має право на безкоштовне забезпечення автомобілем.
Після оформлення автомобіля на себе без сплати митних платежів громадянин Х за винагороду дає доручення на право управління фактичному власнику - громадянину У, мотивуючи це тим, що сам за станом здоров'я не може управляти автомобілем, а громадянин У йому допомагає. Надалі авто використовує лише громадянин У.
12. Поновлення прав працівників дипломатичної служби на безмитне ввезення транспортних засобів, яким вони користувалися відповідно до постанови Верховної ради №162 від 5 травня 1996 року.
Прийнятий 1 липня 2004 року закон №5246 дав право безмитного ввезення працівниками дипломатичної служби - не тільки дипломатами, що були за кордоном не менше року, одного транспортного засобу за кожною товарною позицією згідно з класифікацією товарів ЗЕД, тобто одна легківка, один грузовик, один мотоцикл, вартістю, не більшою 50% від суми коштів, зароблених за кордоном.
Аргументували ініціатори пільг свою позицію тим, що службові авто за кордоном мають лише дипломати вищої та середньої ланок, а дипломати нижчої ланки для виконання своїх службових обов'язків змушені купувати авто за власні кошти.
Слід зауважити, що використання у службових цілях приватних авто вітчизняними дипломатами не йде на користь міжнародному іміджу України. Крім того, як може український дипломат взагалі легально зареєструвати за кордоном приватний автомобіль, якщо для службових авто передбачена особлива процедура реєстрації?
Зрозуміло, що дипломати просто "пробили пільгу для себе", але навіщо мати можливість ввозити по автомобілю кожної товарної позиції? Пільга для дипломатів стала вагомим каналом ввезення авто без податків.
Митники пам'ятають історію про прибиральницю одного з українських посольств на Балканах, яка нібито за рік отримала близько 300 тис дол зарплати, виходячи з кількості ввезених авто - більше сорока.
Насправді вона заробила менше 8 тис дол, але довідку про цей факт та її дублікати, видані МЗС України замість нібито втраченої довідки, вона демонструвала митникам, щоразу ввозячи черговий автомобіль як перший.
13. Безподатковий імпорт дорогих автомобілів через іноземних дипломатів.
У 2010 році працівники УБОЗ МВС України викрили схему безподаткового ввезення автомобілів "Бентлі", "Астон Мартін", "Мазераті", "Роллс-ройс" та "Мерседес" через іноземних дипломатів, які мали право безмитного ввозу.
Працівники посольства Ізраїлю в Україні імпортували такі авто, а потім реалізовували їх громадянам України. Купували ці дорогі авто без сплати податків близькі родичі чиновників і самі чиновники.
Внесенням змін до законодавчої бази схему було призупинено, однак згодом Міністерство закордонних справ України пролобіювало внесення до Митного кодексу змін, якими такі пільги повернули вже на солідарній основі.
Тобто іноземні дипломати отримують відповідні пільги, якщо й українські дипломати отримують аналогічні пільги у країні перебування.
Усі фото О.Цупикова
Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів