Сообщение, не относящиеся к теме
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про міліцію» щодо скасування надмірної кількості підстав
для зупинення транспортних засобів»
1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону
05.07.2011 року Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень», згідно з яким серед усього іншого статтю 11 Закону України «Про міліцію» було доповнено пунктом 21-1, яким було встановлено вичерпний перелік підстав для зупинення працівниками міліції транспортних засобів. Водночас, як свідчить практика, деякі з підстав виявилися неефективними, а деякі поглинаються уже перерахованими, що спонукало зареєструвати проект Закону України «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про міліцію» щодо скасування надмірної кількості підстав для зупинення транспортних засобів».
Однією з підстав, яка виявилася неефективною і якою, за свідченнями звернень громадян, часто спекулюють працівники ДАІ є проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, документів на транспортний засіб. Міністерство внутрішніх справ України мотивувало необхідність закріплення даної підстави для зупинення транспортних засобів (надалі ТЗ) тим, що ці заходи покликані суттєво підвищити розкриття злочинів пов’язаних з незаконним заволодінням ТЗ.
З метою перевірки ефективності застосування цільових заходів, як механізму по боротьбі зі злочинами пов’язаними з незаконним заволодінням транспортними засобами, мною було направлено відповідне звернення до Міністра внутрішній справ України щодо надання статистичних даних. Згідно з даними, наданими Міністерством внутрішній справ України:
1) у першому півріччі 2011 року (тобто до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень») працівниками міліції було розкрито 69,6% злочинів (зареєстровано 1839,розкрито 1281), пов’язаних із незаконним заволодінням ТЗ;
2) у другому півріччі 2011 року цей показник становив 55,9 % (зареєстровано 2844, розкрито 1592);
3) станом на 20.11.2012 року – 62,5 % (зареєстровано 5184, розкрито 3240).
Таким чином, можемо констатувати той факт, що проведення цільових заходів аж ніяк не сприяє розкриттю злочинів щодо незаконного заволодіння ТЗ, однак створює суттєві незручності для водіїв транспортних засобів та надає працівникам міліції додаткову можливість зловживати своїми повноваженнями.
Також пунктом 21-1 передбачено деякі підстави, які поглинаються іншими підставами для зупинення транспортного засобу, а саме:
- «відсутності номерного знака на транспортному засобі або наявності номерного знака, який не відповідає встановленим вимогам, закріплений у не встановленому для цього місці, закритий іншими предметами чи забруднений, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів» – є прямим порушенням підпункту «в», пункту 2.9 Розділу 2 «ОБОВ'ЯЗКИ І ПРАВА ВОДІЇВ МЕХАНІЧНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ» Правил дорожнього руху, а отже працівник органів внутрішніх справ має право зупинити даний ТЗ за порушення правил дорожнього руху;
- «наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу» – працівник органів внутрішніх справ не може констатувати порушення правил дорожнього руху оскільки ще не здійснив перевірки ТЗ, однак може зупинити для здійснення перевірки на підставі наявності даних, що свідчать про причетність водія до вчинення адміністративного правопорушення передбаченого статтею 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
- «наявності даних про використання транспортного засобу з протиправною метою» – поглинається підставою «наявності даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, його водія, пасажирів або вантажу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення»;
- «необхідності залучення водія … як свідка при оформленні протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод» – поглинається підставою «необхідності опитування та/або залучення як свідків водія і пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути»;
- «якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху» – працівник органів внутрішніх справ має право зупинити даний ТЗ на підставі наявності даних, що свідчать про причетність водія до адміністративного правопорушення передбаченого статтею 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині порушення правил перевезення вантажів;
- порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв – працівник органів внутрішніх справ має право зупинити даний ТЗ на підставі наявності даних, що свідчать про причетність водія до адміністративного правопорушення передбаченого статтею 122-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Виходячи з вищенаведеного нами був розроблений проект Закону України «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про міліцію щодо скасування надмірної кількості підстав для зупинення транспортних засобів», який дозволить вилучити підстави для зупинення ТЗ, які себе не виправдали та такі, які поглинаються іншими підставами для зупинення ТЗ
2. Мета та завдання законопроекту
Метою законопроекту є оптимізація роботи працівників міліції та захист прав водіїв .
Завданням законопроекту є вилучення підстав для зупинення ТЗ, які себе не виправдали та такі, які поглинаються іншими.
3. Загальна характеристика та основні положення проекту Закону
Законопроектом пропонується пункт «21-1» статті 11 Закону України «Про міліцію» викласти в новій редакції:
«зупиняти транспортні засоби лише в разі: порушення правил дорожнього руху водіями; наявності даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, його водія, пасажирів або вантажу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення; необхідності опитування та/або залучення як свідків водія і пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути; необхідності залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції у передбачених законом випадках; виконання рішень про обмеження чи заборону руху, прийнятих уповноваженими на це державними органами. Працівник підрозділу міліції повинен повідомити водія про причину зупинення транспортного засобу та, у разі вчинення або наявності ознак вчинення, суть правопорушення;»
4. Стан нормативно-правової бази у цій сфері
У даній сфері правового регулювання діють:
1. Закон України «Про міліцію».
2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про правила дорожнього руху»
Проект Закону не потребує внесення змін до інших законів та нормативно-правових актів.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту не потребує додаткових витрат Державного бюджету України.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків
Законопроект покликаний:
- оптимізувати роботу працівників внутрішніх справ України;
- уникнути маніпулювання проведенням неефективних заходів, які створюють перешкоди в нормальному русі транспорту;
- захисти водіїв від безпідставного зупинення їх транспортних засобів.
Народний депутат України С. МІЩЕНКО
А вы говорите резать прокуроров...